شاه کلید کاهش آلودگی هوای تهران حمل و نقل عمومی مناسب است

یوسف رشیدی گفت: اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین روشی که برای کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شود حمل و نقل عمومی مناسب است درحالی که اگر 80 درصد مردم جابجایی خود را با حمل و نقل عمومی انجام دهند وضعیت آلودگی هوا به مراتب بهتر می‌شود.

شاه کلید کاهش آلودگی هوای تهران حمل و نقل عمومی مناسب است

به گزارش زنهار؛ یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران گفت: مهمترین موضوع در آلودگی هوا حمل و نقل عمومی مناسب است که متاسفانه در کشور ما به جز قسمت‌هایی که برای انبوه مسافران خطوط مترو وجود دارد، حمل و نقل عمومی به معنای واقعی نیست درحالی که اگر 80 درصد مردم جابجایی خود را با حمل و نقل عمومی انجام دهند وضعیت آلودگی هوا به مراتب بهتر می‌شود اما می‌بینیم اکثر مردم با خودروی شخصی تردد می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه شاه کلید کاهش آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین روشی که برای کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شود حمل و نقل عمومی مناسب است حال اینکه چه کسی قصور کرده و وظیفه خود را انجام نداده مسئولان بهتر می‌دانند و دستگاه‌های نظارتی باید اعلام کنند چه کسانی کم کاری کردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی دیگر از موضوعات مهم در کاهش آلودگی هواست که اکنون به خاطرات پیوسته و اتفاق نمیافتد. مشکل دیگری که باعث به وجود آمدن این حجم از آلودگی هوا شده تردد بی‌حساب و کتاب موتور سیکلت‌های فاقد معاینه فنی است. ساماندهی ترددهای شخصی و استفاده از سیستم‌های هوشمند و دولت الکترونیک نیز از راهکارهای کاهش آلودگی هواست که در همه جای دنیا استفاده می‌شود. وقتی حمل و نقل عمومی مناسب نداریم، خودروی فرسوده از رده خارج نمی‌شود، بر آلودگی موتور سیکلت‌ها نظارتی وجود ندارد و محیط زیست فقط آلودگی خودرو را در مرحله تولید چک می‌کند، همین می‌شود و نباید انتظار داشت وضعیت آلودگی هوای تهران از این بهتر باشد.

رشیدی با اشاره به نقش سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوای تهران گفت: درست است که مجری دولت الکترونیک؛ وزارت ارتباطات، کیفیت سوخت؛ وزارت نیرو، حمل و نقل عمومی؛ شهرداری است اما سازمان محیط زیست باید نظارت اساسی داشته باشد.

او بیان کرد: کشورهایی در دنیا وجود دارد که وضعیت آلودگی آنها بسیار بدتر از ماست این درحالیست که ما تجارب بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا داشتیم پس می‌توانیم با اقدامات و راهکارهای کنترلی هوای تهران را به شرایط استاندار برسانیم اما اگر کاری نکنیم و فقط جسله بگذاریم نباید انتظار بهبود وضعیت را داشته باشیم.

این متخصص آلودگی هوا درخصوص وضعیت کیفیت هوای تهران گفت: آلودگی هوا متاثر از تولید آلودگی و شرایط هواشناسی است. هواشناسی که بستگی به عوامل مختلفی دارد و خیلی قابل پیش بینی نیست اما تولید آلودگی دست خودمان است و می‌توانیم با کاهش آن کیفیت هوا را به سطح استاندارد برسانیم اما متاسفانه این موضوع هم رها شده و عزم جدی بر انجام آن نیست./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار