همه امیدهای بقای یوز ایرانی به «پیروز» و «ایران» است

آخرین تصاویر از یوزهای آسیایی معروف از «کوشکی» و «پیروز» تا «دلبر» و «ایران» از شرایط پایدار آنها در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران حکایت دارد.

همه امیدهای بقای یوز ایرانی به «پیروز» و «ایران» است

به گزارش زنهار؛ ذخیره‌گاه زیست‌کره توران در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های نادر حیات‌وحش محسوب می‌شود.

در پارک ملی توران ده‌ها گونه جانوری شناسایی شده است که تنوع خوبی را به این زیستگاه ارزشمند بخشیده‌اند.

در کنار همه این‌ها، ۲۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی که از گونه‌های در معرض انقراض محسوب می‌شوند، در این منطقه نگهداری و حفاظت می‌شوند.

برنامه تکثیر یوزپلنگ‌های آسیایی در اسارت نیز چندین سال است که در ذخیره‌گاه زیست‌کره توران اجرایی شده است و این منطقه حفاظت‌شده، یکی از مهم‌ترین مناطق زندگی یوزپلنگ‌های آسیایی است.

هم‌اکنون چهار قلاده از یوزهای آسیایی در مرکز تکثیر در اسارت در توران نگهداری می‌شوند که دو قلاده از آنها از یوزپلنگ‌های نر هستند و نام‌های «کوشکی» و «فیروز» روی آنها قرار داده شده است.

دو قلاده یوزپلنگ ماده به نام‌های «دلبر» و «ایران» نیز در این سایت حضور دارند و برای تولیدمثل این گونه در حال انقراض، همه امیدها به «پیروز» و «ایران» است.

به گفته مسؤولان امر، «ایران»، یوزپلنگ ماده مرکز تحقیقات پارک ملی توران در شهرستان شاهرود و مادر «پیروز»، دی یا بهمن‌ماه سال جاری پس از یک زایمان سزارین موفق، آماده باروری دوباره می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار