تعیین رتبه نهایی مشمولان رتبه بندی شروع شد

​سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش از ارزیابی و اعلام نظر روی پرونده رتبه‌بندی ۶۹۹ هزار نفر از مشمولان از سوی مدیران مدارس و واحدهای اداری این وزارتخانه خبر داد و گفت که هیئت‌های ممیزه از هم‌اکنون نسبت به تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه مشمولان اقدام کنند.

تعیین رتبه نهایی مشمولان رتبه بندی شروع شد

به گزارش زنهار، رتبه بندی معلمان که جزو مطالبات بر زمین معلمان در ۱۰ سال اخیر محسوب می شود، طی دو سال اخیر با طی فرآیندهای قانونی در دولت و مجلس شورای اسلامی، رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفت، اما هنوز به مرحله اجرای سراسری نرسیده و طی فرآیندهای مربوط به رتبه بندی همچنان در وزارت آموزش وپرورش ادامه دارد.

اما قانون رتبه بندی معلمان چه فرآیندی را طی کرده و اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟ دولت دوازدهم، رتبه بندی معلمان را در قالب لایحه ای در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. در پی تغییرات قابل توجه لایحه مذکور از سوی نمایندگان مجلس و عدم تأمین بار مالی آن، ماه ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.

با اصلاح ایرادات شورای نگهبان، قانون رتبه بندی معلمان در روز شانزدهم اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس برای اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش وپرورش، سازمان برنامه وبودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

بر اساس شیوه نامه اجرایی رتبه بندی که در نیمه دوم مردادماه منتشر شد، مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات در نخستین گام موظف به طراحی سامانه رتبه بندی شد تا معاونت برنامه ریزی تمام فرآیندهای مربوطه را از طریق این سامانه دنبال کند. مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش وپرورش نیز عهده دار تشکیل هیئت های ممیزه برای احراز شایستگی های معلمی در سراسر کشور شد.  

سامانه رتبه بندی معلمان نیز از ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغاز به کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمان بندی و آخرین رقم کد ملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کردند.  

از روز جمعه، ششم آبان ماه، دسترسی مدیران مدارس برای اظهارنظر، ارزیابی مدارک و مستندات معلمان و مشمولان رتبه بندی باز شد و این مهلت تا دوازدهم آبان ماه ادامه داشت. همزمان دسترسی ارزیابان حرفه ای نیز فعال شد تا به طور موازی هم مدیران اظهارنظر و هم ارزیابان حرفه ای ورود کنند.

پس از آن در شانزدهم آبان ماه جاری بود که معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش دستورالعمل تشکیل کارگروه های اجرایی و تخصصی هیئت های ممیزه قانون نظام رتبه بندی معلمان را نیز ابلاغ کرد که به موجب آن در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروه ها و اجرای دقیق رتبه بندی و صدور احکام کارگزینی مشمولان حداکثر تا ۲۰ آبان ماه سال جاری اقدام شود.

ارزیابی مستندات ۶۹۹ هزار معلم از سوی مدیران مدارس و مدیران واحدهای اداری

صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش که حدود دو هفته است از معاونت تربیت بدنی به معاونت توسعه منابع وزارتخانه آمده، در جدیدترین اظهار نظر خود پیرامون اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان، می گوید: «ظرف دو هفته اخیر علاوه بر خوداظهاری و تأیید نهایی فرم های ثبت نامی توسط مشمولان، مدیران مدارس، امور اداری و گروه های ارزیابی شامل ارزیابان حرفه ای، گزینش و حراست، مدارک، مستندات، شایستگی ها و صلاحیت های مشمولان را بررسی کرده اند.»

وی با ابراز رضایت از طی فرآیند مربوط توسط عوامل مربوط می افزاید: «تاکنون مدیران مدارس و مدیران واحدهای اداری درخصوص ۶۹۹ هزار و ۲۷۶ معلم اظهارنظر کرده اند. همچنین ۴۳ هزار و ۱۹۰ نفر توسط ارزیابان حرفه ای، ۲۴۶ هزار و ۹۴ نفر توسط گزینش و ۲۶۸ هزار و ۳۷۴ نفر توسط حراست ارزیابی و بررسی شده اند.»

ستاری فرد ادامه می دهد: «برای تسهیل و تسریع امور به موازات طی فرآیندهای ارزیابی، ضروری است هیئت های ممیزه با استفاده از ظرفیت کارگروه های تخصصی و فرعی موضوع تبصره ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی و بخشنامه ابلاغی وزارت، از هم اکنون نسبت به تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه مشمولان اقدام کنند.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار