چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

یک فوق تخصص ریه درباره افتراق ویروس کرونا و آنفولانزا گفت: این دو ویروس بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آن‌ها از هم بسیار سخت است.

 چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

به گزارش زنهار،  هرساله با سرد شدن هوا و رسیدن فصل پاییز، ویروس آنفولانزا از خواب تابستانه خود بیدار شده و با انرژی بیشتری به حیات خود ادامه می‌دهد.

آنفولانزا ویروسی است که سالیان سال است که با انسان زندگی می‌کند و نفسش به نفس انسان وابسته است. آدم‌ها در سراسر جهان با نزدیک شدن به پاییز و زمستان با تزریق واکسن آنفولانزا خود را برای این مسافر همیشگی آماده می‌کنند تا بتوانند زندگی مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند.

اما قرین به ۳ سال است که این میهمان همیشگی هم‌خانه‌ای بنام کرونا دارد. این دو به قدری بهم نزدیک شده اند که دیگر شناسایی آن‌ها از هم بسیار دشوار شده است. یک فوق تخصص ریه در این خصوص می‌گوید: این دو ویروس به قدری بهم نزدیک هستند که از نظر بالینی تشخیص آن‌ها از هم بسیار دشوار است.

لادن صفائیان نائینی فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره راه‌های تشخیص آنفولانزا از کرونا گفت: علائم کرونا و آنفولانزا بسیار شبیه به هم هستند. علائم کرونا در طول زمان بسیار تغییر کرده و در حال حاضر تفاوت عمده‌ای با سایر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا ندارد. تب و لرز، کاهش اشتها، خستگی، سرفه و گلودرد، احساس سنگینی در قفسه سینه، تعریق، اسهال و عوارض گوارشی، آبریزش بینی و درگیری سینوس‌ها از جمله علائم مشابه این دو ویروس است.

وی در ادامه گفت: یکی از تفاوت‌های آنفولانزا با سایر ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا بروز سریع و برق آسای علائم این ویروس است در حدی که ممکن است برخی از اعضای یک خانواده در مدت کمی بیمار شوند.

صفائیان درباره درمان و لزوم تزریق واکسن آنفولانزا بیان کرد: واکسن آنفولانزا واکسنی است که سالیان سال در سراسر دنیا تزریق می‌شود. واکسن آنفولانزا سالیانه است و باید هرسال تزریق شود.

نائینی در پاسخ به این پرسش که چرا باید هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کرد گفت: ویروس آنفولانزا هرسال از نظر ژنتیکی تغییر می‌کند. برای همین شرکت‌های سازنده و سازمان جهانی بهداشت هر سال واکسن مناسب آنفولانزای آن سال را می‌سازند و به بازار دارویی دنیا عرضه می‌کنند. البته باید گفت بدن انسان بعد از گذشت مدتی به یک ویروس عادت می‌کند و در برابر آن ایمن می‌شود و درصد کشندگی آن پایین می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن کرونا و آنفولانزا با هم تداخلی دارند یا خیر بیان کرد: این دو واکسن هیچگونه تداخلی باهم ندارند حتی می‌توان آن‌ها را همزمان باهم تزریق کرد، اما بهتر است به فاصله دوهفته از هم تزریق شوند.

صفائیان درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا اظهار کرد: پیک آنفولانزا از اول مهر تا آخر آبان است. بهترین زمان برای تزریق این واکسن اواخر شهریورماه یعنی قبل از پیک بیماری است. اما اگر شخصی به هر دلیلی در این بازه زمانی موفق به تزریق واکسن آنفولانزا نشود می‌تواند در پاییز و زمستان تزریق کند، زیرا این ویروس تا فروردین‌ماه وجود دارد.

این فوق تخصص در پاسخ به این سؤال که آیا فردی که به این ویروس مبتلا شده و بهبود یافته، نیاز هست که واکسن را تزرق کند گفت: در صورت ابتلا به سرماخوردگی و اثبات آنفولانزا با انجام تست پی سی آر نیازی به تزریق واکسن امسال نیست.

صفائیان تاکید کرد: بیماران قلبی، کلیوی، کبدی، ریوی، زنان باردار تا دو هفته بعد از زایمان، مبتلایان به سرطان، افراد بالای ۶۰ سال و همچنین اشخاصی که کورتون مصرف می‌کنند واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار