کورتون ها جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارند

یک متخصص بیماریهای عفونی در ارومیه گفت: کورتون ها جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارند.

کورتون ها جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارند

به گزارش زنهار؛ دکتر سید جلیل موسوی افزود: گروه دارویی کورتون ها ( دگزامتازون، بتا متازون، هیدرو کورتیزول و..) جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارند و هم دوره ریزش و انتشار را طولانی کرده و هم عوارض را بیشتر خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین ضد چرک ها (پنی سیلین، آموکسی سیلین و آزیترومایسین و.. ) نیز جایگاهی در درمان سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کرونا ندارند مگر عوارض ثانویه باکتریال ایجاد شود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه در بیماری های ویروسی باید دوره بیماری (حدود ۵ تا ۷ روز ) طی شود، گفت: تجویز دارو نوعی علامت درمانی و کاستن از شدت علایم است و نیازی به مراجعات مکرر نیست مگر عوارض ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در موارد خفیف نیازی به مراجعه به پزشک نیست و استراحت و رعایت توصیه ها کفایت می کند، افزود: بیمارانی که تحمل خوراکی دارند و مایعات مصرف می کنند نیازی به سرم درمانی ندارند و سرم درمانی صرفا در موارد خاص است.

دکتر موسوی با گریزی به آمار کرونا در استان نیز افزود: در حال حاضر ۱۵ بیمار با تشخیص قطعی کرونا در بخشهای کرونایی استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته بستری مثبت در استان ثبت نشده است، گفت: در این بازه زمانی فوتی مثبت نیز در استان گزارش نشده است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ نفر به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کردند و ۴ مورد مثبت مبتلا به کرونا نیز ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد بستری های کل از ۱۳۲ نفر طی دو هفته گذشته به ۱۶۴ نفر در هفته جاری رسیده ، همچنین مراجعات سرپایی نیز از ۳۵ مورد به ۳۸ مورد رسیده است.

دکتر موسوی به رنگبندی کرونایی استان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان آبی و ۶ شهرستان زرد کرونایی است.

 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار