حادثه تلخ سقوط بوئینگ‌های 737 مکس

بوئینگ که 159 هزار کارمند در 70 کشور دنیا دارد سرمست از موفقیت مالی بود که در سال 2018 میلادی یک بوئینگ 737 مکس در اندونزی سقوط کرد و تمام 189 سرنشینش فوت کردند.

حادثه تلخ سقوط بوئینگ‌های 737 مکس

به گزارش زنهار؛ شرکت بوئینگ با قدمت 106 ساله و تولید مسافربری‌های معروف، یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین تولید کننده‌های هواپیما در جهان است. در چند دهه اخیر این شرکت نسل چهارم بوئینگ‌های 737 خود را عرضه کرد؛ هواپیمایی که قرار بود انقلابی در صنعت پرواز باشد و باعث رشد زیاد سهام بوئینگ هم شد. استقبال بوئینگ‌های 737 مکس در جهان به‌خاطر کارآیی بالا به‌خصوص در مسیرهای متوسط، موتور پیشرفته و مصرف کم سوخت باعث شد در چند سال اول عرضه این هواپیما، حدود 15 هزار و 200 سفارش برای خرید این هواپیما ثبت شود.

بوئینگ که 159 هزار کارمند در 70 کشور دنیا دارد سرمست از این موفقیت مالی بود که در سال 2018 میلادی یک بوئینگ 737 مکس در اندونزی سقوط کرد و تمام 189 سرنشینش فوت کردند. سقوط اول باعث ریزش سهام بوئینگ شد اما این شرکت پروژه مکس را ادامه داد. اما سقوط دوم ضربه مهلکی بر این ورژن از بوئینگ بود. در سال 2019 یک بوئینگ دیگر در اتیوپی سقوط کرد. در هر دو مورد هواپیماها سالم و جدید بودند و تنها بعد از چند دقیقه پرواز سقوط کردند. شرکت‌های مسافربری زیادی پرواز خود را با بوئینگ 737 مکس تعطیل کردند. بوئینگ شروع به تحقیقات کرد. مقاله‌ای منتشر شد که نشان می‌داد می‌شد از سقوط پرواز دوم پیشگیری کرد. چند ماه قبل یعنی در سال 2022 کریم عامر و عمر مالیک مستندی به‌نام «ریسک پرواز» را ساختند که ضمن بیان ناگفته‌هایی از سقوط این هواپیما، ماجرا را از جنبه انسانی و احساسی در گفت‌وگو با بازماندگان و از جنبه فنی و حقوقی در گفت‌وگو با متخصصین و کارشناسان بررسی می‌کند. این مستند با ارزش روایتی جذاب از این حادثه‌های تلخ است که صنعت هوایی جهان را دستخوش تغییرات جدی کرد. اگر کاربر اینترنت همراه هستید می‌توانید از لینک زیر این مستند را با زیرنویس فارسی به‌صورت رایگان تماشا کنید.


 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار