40 درصد هزینه‌های زندگی در تهران مرتبط با مسکن است/ دولت نهضت ملی توقف تورم راه بیندازد

عبدالمجید شیخی گفت: 30 تا 40 درصد هزینه‌های زندگی مرتبط با مسکن است و این رقم برای خانواده‌هایی با حقوق ثابت و پایین بسیار بالاست و ضریب زیادی از سبد معیشتی‌شان را تشکیل می‌دهد.

40 درصد هزینه‌های زندگی در تهران مرتبط با مسکن است/ دولت نهضت ملی توقف تورم راه بیندازد

به گزارش زنهار؛ عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به خط فقر 18 میلیون تومانی گفت: بعد از چندین سال مواجه با نرخ تورم دو رقمی، مسلما قدرت خرید پول ملی کاهش پیدا کرده و درمقابل به رغم افزایش حجم پول، قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است. حدود 5 میلیون شاغل در بخش خدمات دولتی داریم که حقوقشان ثابت بوده و با نرخ حسابی افزایش پیده کرده اما تورم به صورت تصاعدی زیاد شده است بنابراین ارزش پول ملی به دلیل تاثیرپذیری از بازار ارز بسیار کاهش پیدا کرده است. متاسفانه دولت‌های گذشته به رهاسازی اقتصاد از پیروی نرخ ارز اهمیتی ندادند و همیشه ریال به دلار و یورو وابسته است درحالی که چاره اقتصاد ما این است ریال از زیر سلطه دلار و یورو خارج شود اتفاقی که هیچوقت رخ نداده است.

او ادامه داد: قدرت خرید مردم افت کرده و هزینه زندگی مردم بسیار بالا رفته است مسلما خط فقر هم بالا می‌رود البته خط فقر در جای جای مختلف کشور متفاوت است. رقم 18 میلیون تومان متناسب با تهران است طبیعتا در روستاها پایین‌تر است چرا که 30 تا 40 درصد هزینه‌های زندگی مرتبط با مسکن است و این رقم برای خانواده‌هایی با حقوق ثابت و پایین بسیار بالاست و ضریب زیادی از سبد معیشتی‌شان را تشکیل می‌دهد. سهم هزینه مسکن در سبد خانوار بالاست و مردم به دلیل هزینه مسکن دچار نقص در قدرت خرید شدند. متاسفانه در سال‌های اخیر ساخت مسکن متوقف شد و همه چیز به تحریم‌ها گره خورد و منویات رهبری مبنی بر پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی اجرا نشد و اکنون این بلا سر مردم آمد.

شیخی با بیان اینکه رشد چندین برابری تجارت تاثیر مثبتی خواهد داشت، گفت: با افزایش 4 الی 5 برابری تجارت با کشورهای همسایه می‌توان این انتظار را داشت که اوضاع سبد هزینه خانوار به مرور بهتر شود و تاثیر خودش را نشان دهد لذا مردم باید انتظارات خوبی داشته باشند.

این اقتصاددان با پیشنهاد راهکاری جهت بهبود وضعیت اقتصاد به دولت تصریح کرد: تورم یک پدیده رفتاری است اینکه برخی از اقتصادخوانده‌های غرب زده فکر می‌کنند پدیده مکانیکی است جزء نسخه‌های افتاده در زباله‌دان تاریخ اقتصاد است. به اعتقاد بنده دولت باید نهضت ملی توقف تورم راه بیندازد درواقع اگر همه افراد مخصوصا تولیدکننده‌ها اراده کنند قیمت‌های خود را افزایش ندهند هیچ قیمتی افزایش پیدا نخواهد کرد در ادامه کسی انگیزه افزایش قیمت کالای مورد تحویل خود به دست مصرف کننده پیدا نخواهد کرد لذا تورم صفر خواهد شد. قدم بعدی این است که افراد روند کاهنده درپیش بگیرند. تشکیل یک ستاد ملی برای هماهنگی این امر از ضروریات است که دولت باید انجام دهد.

شیخی گفت: در طول سال 5 هزار نوع کالا مصرف می‌کنیم که اگر قیمت این کالا ثابت بماند فرد تولیدکننده نه تنها انگیزه‌ای برای افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه به سمت کاهش قیت هم می‌رود. در این میان ضربات ناشی از افزایش قیمت کالاهای خارجی را می‌توان با تقویت کالای داخلی، افزایش صادرات و صرف ارز صادراتی گرفت درواقع دولت با نظام تعرفه می‌تواند مانند کمک فنر ماشین ضربه های ناشی از افزایش قیمت واردات خارجی را بگیرد./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار