در شرایط فعلی عذرخواهی حاکمیت هم فایده ندارد/ تریبون‌های آزاداندیشی جوانان باید دوباره فعال شود

مجید ابهری گفت: همانطور که چندسال قبل تریبون‌های آزاداندیشی برای جوانان پیش بینی شده بود که در هنگام تولد جوان مرگ شد باز باید به طور جدی به عنوان ابزار گفتمان بین نسل‌های بزرگتر و مسئولین ایجاد شود تا جوانان بتوانند بدون دغدغه و ترس اندیشه‌ها، افکارها و نیازهای خود را بازگو کنند.

در شرایط فعلی عذرخواهی حاکمیت هم فایده ندارد/ تریبون‌های آزاداندیشی جوانان باید دوباره فعال شود

به گزارش زنهار؛ مجید ابهری، جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی با اشاره به ریشه اعتراضات اخیر جوانان گفت: تنش‌های اجتماعی و سیاسی از نگاه رفتارشناسی می‌تواند علل و مبانی مختلفی داشته باشد. در ریشه یابی رفتاری نسل جوان یعنی متولدین دهه 70 و 80 که اکثر حاضرین در خیابان‌ها را تشکیل می‌دهند باید گفت که تفاوت‌ها، تبعیض‌ها و ضعف تربیتی نهادهای متولی از یک طرف، مشکلات اقتصادی و خانوادگی از طرفی دیگر و همچنین نگاه به افرادی که در سن و سال آنها هستند اما از امکانات رفاهی و اقتصادی بسیار عالی مانند خودرو، تفریحات و ... بهره‌مند هستند باعث سرخوردگی آنها می‌شود.

او ادامه داد: بسیاری از جوانان سنین یاد شده هیچگونه امکان تخلیه انرژی ندارند. یکی از ویژگی‌های سنی طیف یاد شده مملو از انرژی بودن و نیاز به تخلیه آن است اگر ما امکانات تخلیه انرژی و تفریحات سالم در اختیار فرزندان خود قرار ندهیم آنها براساس غریزه و نیاز فطری خود به جستجوی آن رفته و آنگاه است که ممکن می‌شود بعضی از ابزار و روش‌هایی را که مطابق ذوق و سلیقه ما نیست انتخاب کنند.

ابهری تصریح کرد: وقتی به ورزش‌ها و بازی‌های مورد علاقه جوانان نگاه می‌کنیم، درمیابیم که آنها پر از هیجان هستند چرا که انرژی‌های نهفته آنها را تخلیه می‌کند اما این امکانات برای همه جوانان مقدور نیست. بسیاری از نوجوانان و جوانان فرزندان خانواده‌های کارمند و بازنشسته هستند که حتی توانایی خرید بلیت سینما یا تئاتر را ندارند از یک طرف هم سن و سالان خود را مشاهده می‌کنند که برای دیدن کنسرت یا تماشای یک مسابقه به کشورهای همسایه می‌روند و مدتی نیز در آنجا گردش و تفریح می‌کنند بنابراین اینگونه تبعیض‌های اجتماعی و شکاف‌های طبقاتی موجب انباشت خشم و هیجان در جوانان شده و در چنین مواقعی است که فرصت مناسب برای برون ریزی هیجان‌های خود انتخاب می‌کنند.

این جامعه شناس در ادامه گفت: خانواده‌ها امکان فراهم کردن تحصیلات و امکانات لازم را ندارند حتی درصد بسیار محدود و معدودی هستند که می‌توانند باب میل فرزندانشان اقدام کنند بنابراین دولت باید امکانات تفریحی و فرصت تخلیه کردن انرژی صحیح و منطقی را برای نواجوانان و جوانان فراهم کند همچنین همانطور که چندسال قبل تریبون‌های آزاداندیشی برای جوانان پیش بینی شده بود که در هنگام تولد جوان مرگ شد باز باید به طور جدی به عنوان ابزار گفتمان بین نسل‌های بزرگتر و مسئولین ایجاد شود تا جوانان بتوانند بدون دغدغه و ترس اندیشه‌ها، افکارها و نیازهای خود را بازگو کنند در غیراینصورت تحریکات شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی و بیان بسیاری از نکات غیرواقعی باعث طغیان آتش هیجانات جوانان گشته و متاسفانه زیان آن به خود جوانان و خانواده‌ها در جامعه می‌رسد.

او ضمن برشماری وظایف حاکمیت در شرایط کنونی تاکید کرد: وظیفه حاکمیت برخورد منطقی با جوانان است. اشتباه یک مامور یا یک نظر باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود درحالی که کلیت سازمان‌ها خمت‌گزار و آماده به خدمت مردم هستند. باید درباره واقعیت‌هایی که وجود دارد به طور شفاف با مردم صحبت شود حتی اگر لازم شد حاکمیت عذرخواهی کند (البته الان در شرایط کنونی عذرخواهی کردن فایده‌ای ندارد) در غیراینصورت جوانان نسل‌های یاد شده که منطقی‌ترین نسل‌ها هستند هنگام برخورد با مسائل غیرمنطقی دچار خشم شده و هیجان‌ها و خشم‌های فروخورده خود را به شکل‌های مختلف تخلیه می‌کنند.

ابهری درخصوص فیلترینگ اینترنت پیرو اعتراضات اخیر گفت: متاسفانه از آنجایی که فضای مجازی بدون آموزش‌های کاربردی وارد جامعه ما شد و خانواده‌ها و نهادهای متولی احساس مسئولیت در زمینه‌های یاد شده نداشتند، ورود به شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف که اکثریت آنها با هدف تهیج و تحریک جوانان است باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که بلاجبار باید از آنها جلوگیری شود تا سواد رسانه‌ای فرزندان ما به حدی برسد که سره از ناسره و حق از باطل را تشخیص دهند./منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار