خبر جدید وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌ بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اعلام اینکه تا کنون ۸۴۰ هزار معلم ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک را در سامانه رتبه‌بندی انجام داده‌اند گفت: هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند، اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

خبر جدید وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌ بندی معلمان

به گزارش زنهار؛ یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما با موضوع «آغاز سال تحصیلی جدید و تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش» اظهار کرد: ما برنامه‌های بازگشایی مدارس را در قالب پروژه‌های مهر از ابتدای سال تقویمی شروع کردیم و امور را در قالب ۶ کارگروه پیش بردیم که مهم‌ترین کارگروه، تأمین نیروی انسانی بود.

وی افزود: امسال با همکاری مجموعه‌های دولت و مجلس توانستیم تأمین نیروی انسانی را انجام دهیم. سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. جایگزینی این تعداد بازنشستگان با ۳۵ هزار استخدامی ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان، تبدیل وضعیت و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و خروجی‌های دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام دادیم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: بخشی دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد.

نوری ضمن اعلام این خبر که تاکنون با احتساب بزرگسالان، حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند گفت: تعدادی هم هنوز ثبت‌نام نشده‌اند. تأخیرهایی به دلیل دو سال تعطیلی ناشی از کرونا هم داریم. برآورد ما این است که ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال جامعه هدف ما در دوره پیش از دبستان، قریب به هشت میلیون نفر هستند که از این تعداد کودکان واجد شرایط ثبت‌نام و شرکت در پیش‌دبستانی‌ها ۳.۹ میلیون نفرند. از این تعداد ۱.۵ میلیون نفر در دوره پیش‌دبستانی ۲ ثبت‌نام کرده‌اند که به آمار جامعه تحت پوشش ما اضافه می‌شود. ما ۹۴ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم که با احتساب دانشجویان شهید رجایی به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. همچنین بیش از ۲۰۰۰ عضو هیئت‌علمی دانشگاه داریم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: به‌طور طبیعی آموزش مجازی دو آسیب دارد که نخست ترک تحصیل است. نه در ایران، بلکه در دنیا همینگونه است. آسیب دوم کاهش برآیند و کارآمدی آموزش حضوری است که بر اساس تحقیقات در بهترین نوع آموزش غیرحضوری ۶۶ درصد برآیند آموزش حضوری را داشته است. سال قبل ۹۸۰ هزار بازمانده و تارک تحصیل داشتیم که باید بین این دو تفکیک کنیم. بخشی از این‌ها در حوزه‌های علمیه درس می‌خوانند، برخی دسترسی به مدرسه ندارند، دچار معلولیت هستند و دیگر دلایل موجب عدم ثبت نام در مدرسه شده است.

نوری افزود: ما از این تعداد ۱۶۴ هزار نفر را در سال تحصیلی گذشته به مدرسه برگرداندیم که تجربه خوبی بود. اکنون گروهی در قرارگاه عدالت تربیتی تشکیل شده و معاون اول رئیس جمهور نیز قبول کرد با روش‌های گوناگون چون آموزش از راه دور و ... این گروه را تحت پوشش قرار بدهیم. مدرسه مجازی ایران در شبکه شاد ایجاد شده است. اما باید به سؤالات درسی این دانش آموزان هم پاسخ داده شود که یا باید معلمان دو سه روز بروند یا این‌ها به مدرسه بیایند که به آنها درس داده شود. در برخی مناطق نیز زیرساخت‌های ارتباطی فراهم نیست که باید این‌ها را فراهم کنیم و تبلت‌های آموزشی در اختیار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مدرسه مجازی را در شاد چه برای داخل و چه خارج از کشور ایجاد کردیم و امید است بتوانیم با شناسایی این افراد به نتیجه مطلوبی در این حوزه برسیم گفت: حیف است کسی از تحصیل بازبماند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ساعت کاری معلمان دوره ابتدایی همان پنج روز است و آنها که بالاتر از ۲۰ سال سابقه دارند چهار ساعت از ساعت کارشان کاسته می‌شود، گفت: البته همکاران ما فداکار هستند و برخی نیت می‌کنند به نیت خیر، کار کنند و وجهی به ازای آن دریافت نکنند. کار در دوره ابتدایی بسیار سخت‌تر از دوره‌های دیگر است اما همکاران ما با اشتیاق می‌پذیرند و دانش آموزان را هم خوب تربیت می‌کنند.

نوری درباره استفاده بیشتر از معلمان حق‌التدریس در مناطق دارای کمبود گفت: هرسال کمبود معلم داریم. ظرفیت خالی معمولاً با حق‌التدریس یا اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان جبران می‌شود. چون میزان اضافه تدریس بازنشستگان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، یک‌سوم ساعات بود و در دوره ابتدایی یک سوم ساعت کار معلم، هشت ساعت می‌شود، اگر بخواهیم بین سه معلم تقسیم کنیم، دانش‌آموز ابتدایی با معلم واحد ارتباط نمی‌گیرد. لذا پیشنهاد شد که ساعت تدریس بازنشستگان یک سوم درنظر گرفته نشود و کامل باشد که در مرحله اجراست و ان‌شاءالله انجام می‌شود.

به گفته وی، کمبود معلم داریم ولی از طرق گفته‌شده جبران کمبود کرده‌ایم. اگر جایی هم علم نباشد بلافاصله معلم اعزام خواهیم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره زمان آغاز به کار مدارس در کشور نیز گفت: درباره زمان آموزش، استان‌ها مختار هستند که برنامه‌ریزی کنند. در تهران همین‌گونه است و اطلاع‌رسانی هم شده و برای توزیع باز ترافیکی و تسهیل رفت‌وآمد مردم بوده است که مدارس ابتدایی ۸ و نیم صبح و متوسطه ۷ و نیم صبح آغاز به کار کنند. برخی استان‌ها بار ترافیکی ندارند و همان ساعت خودشان است. این مصوبه در تهران را قرار شده یک ماه اجرا کنند و بعد بازنگری داشته باشند. باید ببینیم نتیجه به چه صورت خواهد بود.

نوری درباره نام‌نویسی از اتباع در مدارس گفت: در جلسه اتباع حضور داشتیم. اتباعی که سال گذشته در مدارس ما بودند مانند بچه‌های خودمان ثبت‌نامشان را انجام دادند. ۵۶۰ هزار نفر دانش آموز اتباع داشتیم که ثبت‌نام کرده‌اند. اما به دلیل وضعیت کشور همسایه، جمعیتی به صورت جهشی وارد ایران شده و تخمین زده شد که ۳۰۰ هزار نفرشان دانش‌آموز باشند که به نقاط پرتراکم ما هم می‌آیند و برای ما مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: با این‌ وجود اعلام کردیم هرزمانی اداره کل اتباع و وزارت کشور معرفی‌نامه هویتی به آنها بدهند و در سامانه سرشماری که به سامانه‌های ما وصل است ثبت شود می‌توانند بیایند و ثبت‌نام کنند و مانعی برای پذیرش دانش‌آموزان اتباع نداریم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: اتباع جدید به‌محض سرشماری در سامانه ثبت‌نام خواهند شد. ما آمادگی برای ثبت‌نام اینها داریم. وزیر کشور به ما گفت در حال وارد کردن اسامی سرشماری در سامانه هستند. این دانش آموزان اگر با تأخیر هم بیایند - البته نه تأخیر زیاد - همکاران ما کمک می‌کنند که خودشان را برسانند. سازمان‌های بین‌المللی به ما هیچ کمکی نکرده‌اند و جمهوری اسلامی بر اساس سیاست‌های ترسیم شده در قانون اساسی و از سوی رهبری و دولت این کار را انجام می‌دهد.

نوری با اشاره به وضعیت توزیع کتب درسی نیز گفت: امسال۱۴۹ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۸۷ عنوان کتاب درسی چاپ شده است. نزدیک به ۶۰۰۰ رمزینه سریع پاسخ برای دریافت محتواهای تکمیلی در کتب درسی نصب شده است. در شبکه‌های رشد و شاد نیز محتواهای تکمیلی و تدریس‌های برتر در دسترس است. بسته راهنمای عمل آموزش ترکیبی نیز امسال اضافه‌شده است. ما الگویی برای آموزش و یادگیری آمیخته نداشتیم و همکارانم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی ایجاد و سازمان پژوهش الگوی آموزش ترکیبی را طراحی کردند که این هفته رونمایی خواهد شد تا معلمان ما بتوانند از این فضای مجازی نیز بهتر استفاده کنند و هر دو روش را با هم پیش ببرند.

وی افزود: از میان ۹۸۷ عنوان کتاب نزدیک به ۲۰۰ عنوان تغییراتی داشته‌اند که برخی کلی و برخی جزئی بوده‌اند، این امر در جهت اصلاح متون در راستای علم نافع صورت پذیرفته است و اقداماتی برای کتب سال‌های آتی و اعمال تغییرات اساسی انجام شده و همکاران ما در حال کار هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه خرید کاغذ کتب از شرکت‌های داخلی نیز اقدام خوبی بود که امسال انجام شد گفت: برای ۳۴ هزار تن کاغذ قرارداد بستیم که بخشی تحویل شد و خوب کار کردند. امسال کمبود کتب درسی نداریم. تعداد زیادی از دانش آموزان که فنی و کاردانش‌اند و آنها که هنوز انتخاب رشته نکرده‌اند، برای دریافت کتب درسی نیز ثبت‌نام نکرده‌اند و بعد از ثبت‌نام و تعیین مدرسه، کتاب به مدرسه‌شان ارسال می‌شود.

نوری درباره سرانه مدارس گفت:  امسال و اواخر سال گذشته برای سرانه مدارس، کمک‌هایی داشتیم و ۴۵۰ میلیارد تومان سرانه آموزشی تربیتی و پرورشی به استان‌ها ابلاغ شد. اخیراً نیز ۳۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و بخشی دیگر هم بعد از پرداخت حقوق ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای ترمیم افت ناشی از آموزش دوران کرونا امسال در تابستان برای آنها که افت داشتند برنامه جبران و تثبیت یادگیری را برای تمام دوره‌های تحصیلی داشتیم که دوره خوبی بود. در طول سال نیز از طریق آموزش ترکیبی آن را تکمیل خواهیم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ عنوان کرد: دولت سهم ما از بودجه عمومی را به ۱۳.۱ درصد ارتقا داد درحالی‌که سال گذشته ۹.۶ درصد بود هرچند نیاز ما بیش از این‌هاست اما اتفاق خوبی بود. البته کارهایی هم هست که هنوز انجام نشده است به‌عنوان‌مثال پرداخت پاداش پایان خدمت به دلایل مختلف تأمین نقدینگی با تأخیر مواجه شده است اما در حوزه معلمان چند اتفاق خوب افتاد. ۴۵۰۰ ارزیاب حرفه‌ای برای رتبه‌بندی تربیت کردیم که تاکنون در آموزش‌وپرورش نداشتیم و ۱۷۰۰ رهیار تحول برای تحول بنیادین مدرسه تربیت شدند.

نوری افزود: ۹۵۰ هزار نیرو در مدرسه داریم و باید تحول را از مدرسه شروع کرد. بیمه تکمیلی معلمان هم ارتقا یافت. یک کار مهم که تأثیر جدی در ارتقای حرفه‌ای معلمان دارد رتبه‌بندی بود که با موافقت دولت و مجلس شروع شد.

وی ضمن اعلام این خبر که تا کنون ۸۴۰ هزار نفر ورود اطلاعات و بارگذاری مدارک در سامانه را انجام داده‌اند و وارد مرحله بعدی می‌شوند گفت: هنوز تعدادی ثبت اطلاعات نکرده‌اند ولی آنها که ثبت کرده‌اند وارد مرحله بعدی می‌شوند. می‌خواستیم صدور احکام همزمان باشد اما قرار شد از فردا گروهی که بارگذاری انجام داده‌اند وارد مرحله بعدی شوند. احتمالاً تعدادی از احکام را در مهرماه بزنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود:  اگر سرعت کار همکاران در بارگذاری مدارک بالا برود ما هم در ستاد سرعت کار را بالاتر می‌بریم. تعدادی معلمان طرح مهرآفرین را داریم که برای آنها شناسه صادر نشده بود و  در حال پیگیری هستیم تا به خیل معلمان بپیوندند. جلساتی به همین منظور برگزار شده ولی هنوز به راهکار مشخص نرسیده‌اند، اما در تلاشیم به راهکار مشخصی برسیم که اینها هم همانند سایر معلمان مشمول رتبه‌بندی شوند.

نوری درباره وضعیت ساخت‌وساز فضاهای آموزشی نیز گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. سال گذشته بودجه‌ای از محل حساب ذخیره ارزی به ما دادند و ۱۰۰ میلیون یورو امسال به ما داده می‌شود. خیرین نیز کمک‌هایی دارند. در دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور ۲۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شد که اخیراً جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و مصوب شد از حساب ذخیره ارزی یا ارقام ریالی به ما بدهند یا ما به ازای آن از تهاتر نفت و سهام شرکت‌ها این مبالغ به وزارتخانه داده شود که بخشی از نقصان‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ هزار مدرسه داشتیم که آبخوری و چشمه سرویس بهداشتی نداشتند که ۵۸۰۰ مورد آن ساخته و تحویل شد و تلاش داریم تکمیل شود. ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی و سنگیِ خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی بالای ۲۰ دانش آموز شروع می‌شود که تا آخر امسال یا سال آینده به سرانجام می‌رسند.

وزیر آموزش‌وپرورش به تسهیل صدور مجوز اردوهای روزانه دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: ما سفرهای هدفمند علمی و آموزشی نداریم. بچه‌ها خیلی جاها را نمی‌شناسند و فقط به مدرسه می‌روند و برمی گردند. امسال توسعه سفرهای مختلف علمی را دنبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار