آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می‌گیرد؟

نفقه بر عهده شوهر است و حتی با این توجیه که زن کار می‌کند هم نمی‌توان از پرداخت نفقه به او سر باز زد.

آیا به زنان شاغل کمتر نفقه تعلق می‌گیرد؟

به گزارش زنهار؛  عقد نکاح سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زوجین می‌شود. یکی از این تکالیف لزوم پرداخت نفقه به زن است. انجام این تکلیف از سوی مرد به اندازه‌ای مهم است که در قانون ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه مشخص شده و در صورت ترک انفاق از سوی مرد ممکن است به مجازات حبس محکوم شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع میزان نفقه زنان شاغل می‌پردازیم.

یکی از مزایای نفقه زن آن است که پرداخت نفقه به وی مشروط به فقر زن نیست. بنابراین حتی اگر زن دارای اموالی بوده و قادر به تامین نیازهای خود است و همچنین اگر زن شاغل باشد، باز هم پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است. در پرداخت نفقه به زن تفاوتی میان زنان شاغل و زنان غیر شاغل نیز وجود ندارد.

اما پرداخت نفقه به فرزند این‌گونه نیست؛ چرا که شرط پرداخت نفقه به فرزندان این است که فرزندان صاحب مال کافی نباشند و نتوانند به واسطه اشتغال به کاری نفقه خود را تامین نمایند. بنابراین اگر فرزندان خودشان صاحب دارایی باشند یا بتوانند کار کنند و درآمد داشته باشند، پرداخت نفقه ایشان بر پدر ضروری نیست. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید به مطلب این زنان را هرگز نمی‌توانید طلاق دهید مراجعه کنید.

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه زن عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن. بنابراین پرداخت نفقه زن شاغل به نوعی که نیازهای وی تامین شود، بر عهده شوهر است. بر اساس قانون مدنی، مرد موظف به تامین نیازهای همسر خود از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج است. بنابراین میزان نفقه زن عبارت است از نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن. میزان نفقه زن شاغل نیز همین‌گونه است و مرد باید آن را تامین نماید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار