انسیه خزعلی در حد یک خانم جلسه‌ای صحبت می‌کند

فرشته ولی مراد گفت: در تعریف من معاونت امور زنان یعنی رسیدگی به مسائل، مشکلات و تبعیض‌هایی که زنان به دلیل زن بودن با آن روبه رو هستند. متاسفانه خانم خزعلی شان و جایگاه خود را نمی‌داند و در حد یک خانم جلسه‌ای صحبت می‌کند.

انسیه خزعلی در حد یک خانم جلسه‌ای صحبت می‌کند

به گزارش زنهار؛ فرشته ولی مراد، جامعه شناس و فعال حقوق زنان با اشاره به مرگ زن مریوانی برای فرار از تجاوز گفت: اساسا در کشور ما موضوع «تجاوز» دارای مشکلات فراوانی است و ما هنوز جایی که محل حمایت و پناه زنان در مقابل هرگونه خشونت و تجاوز باشد را نداریم. متاسفانه در هیچ دوره‌ای معاونت امور زنان چنین محلی را تعبیه نکرده و زیرساخت‌های آن هنوز آماده نیست.

او ادامه داد: یکی از موارد مهم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت همین موضوع است که اگر لایحه تبدیل به قانون شود باید طبق آن ساختار سیستماتیکی ایجاد شود تا زنان اگر در معرض خطر از جمله تجاوز، تعدی و خشونت قرار گرفتند با مراجعه به آن مشکل خود را بازگو کنند و تحت نظر قرار بگیرند در این صورت است که می‌توان با نگاهی مسئله محور گامی جهت حل مشکل زنان برداشت وگرنه با یک توئیت نمی‌توان قضیه را جمع کرد.

این فعال حقوق زنان با تاکید بر ایجاد پناهگاهی برای زنان بیان کرد: قانون به ممنوعیت تجاوز به عنف اشاره کرده است اما نبود جایی به عنوان پناهگاه که زنان بتوانند با آن در تماس باشند و مشکل خود را مطرح کنند حس می‌شود. یک بخش دیگر مشکل ما این است که نیروی انتظامی و پلیس بدون مجوز نمی‌توانند وارد محل شوند درحالی که اگر در این مورد ویژه چنین اجازه‌ای به نیروی انتظامی داده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود و از وقوع برخی تجاوزها پیشگیری خواهد شد اما متاسفانه جامعه ما در مسیر حفظ کرامت و امنیت زنان که دارای ابعاد حقوقی، اجتماعی، زیرساختی است حرکت نمی‌کند.

ولی مراد به آسیب‌هایی که در محل کار به زنان وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: در تمام ادارات و محیط‌های کاری باید محلی باشد که زنان بتوانند درصورت مورد تعرض قرار گرفتن بدون اینکه اخراج شوند، به آن مراجعه کنند اما اصلا چنین محلی وجود ندارد. تمام نقدهای من به این دوره از معاونت امور زنان و دوره‌های قبل همین است که چرا کار زیرساختی در سطح ملی انجام ندادند و فقط نون مطرح کردن چنین طرح‌هایی را خوردند. وقتی زن برای فرار کردن از تجاوز خودش را پرت می‌کند یک قربانی است درواقع زن قربانی است چون حمایت نمی‌شود.

او با اشاره به توئیت انسیه خزعلی درباره خودکشی زن مریوانی ادامه داد: خانم خزعلی هیچوقت امور زنانی نبوده و ایشان در بخش خواهران سازمان حج و زیارت بودند درواقع او یک خانم جلسه‌ای است و کار آنها هم صحبت از قرآن، روایت، اخلاق و احکام است. سابقه خانم خزعلی به لحاظ امور تئوری، عملی، ساحت اجتماعی، کنشگری اجتماعی، حضور رسانه‌ای هیچ ربطی به امور زنان ندارد. در تعریف من معاونت امور زنان یعنی رسیدگی به مسائل، مشکلات و تبعیض‌هایی که زنان به دلیل زن بودن با آن روبه رو هستند. متاسفانه خانم خزعلی شان و جایگاه خود را نمی‌داند و در حد یک خانم جلسه‌ای صحبت می‌کند.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: خانم خزعلی تمام سفرهای استانی با آقای رئیسی را می‌رود؛ مگر ایشان در مرکز معاونت امور زنان کار ندارد؟ به نظر من چون می‌خواهد زنان را ببیند و با آنها حرف بزند می‌رود درحالی که کسی باید در جایگاه معاونت امور زنان باشد که با مشکلات زنان در اقصی نقاط ایران آشنا باشد. ایشان تازه می‌خواهد با مشکلات زنان آشنا شود مثلا در سفری می‌بیند خانمی کارآفرین کارگاه کوچکی دارد 50 میلیون به کارگاه کمک می‌کند. معاونت امور زنان باید در مرکز استراتژیک بنشیند و کلیه نهادها و دستگاه‌های اجرایی را در جهت حل مشکل زنان فعال کند نه اینکه به باغ و صحرا و قبور شهدا و دیدار خانم جانباز برود هرچند این کارها برای نمونه خوب است اما دلیلی ندارد تمام وقت خود را برای این کار بگذارد./ منیبان

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار