۶۰ درصد معتادان "شاغل" هستند/ نگهداری "یک جای" معتادین متجاهر غلط است

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه "پیشگیری" در اولویت این سازمان قرار دارد گفت: به حدی جریان اعتیاد فزایند شده که برخی چیزها فوریت یافته که این فوریت همان جمع آوری معتادان متجاهر است البته نگهداری یک جای همه معتادان باید حل و اصلاح شود.

۶۰ درصد معتادان "شاغل" هستند/ نگهداری "یک جای" معتادین متجاهر غلط است

به گزارش زنهار، محمد عباسی در روز نخست از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان "پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبود یافتگان" امروز دوشنبه (۱۴ شهریور) برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم حلقه‌های ارتباطی میان معتادان و قاچاقچیان را قطع و از ورود افراد جدید به چرخه ویرانگر اعتیاد جلوگیری کنیم  باید بدانیم روش‌های قبلی جواب نمی‌دهد و برای تقویت قبح این عمل باید برخورد ما بازدارنده واقعی باشد.

نگهداری یک جای معتادین متجاهر غلط است

معتادانی که برای بار اول و دوم جمع‌آوری شده‌اند باید جدای از دیگر معتادان نگهداری شوند 

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد معتادان، شاغلین هستند و گرچه عامل بیکاری می‌تواند شتاب دهنده باشد اما عامل مستقیم  نیست، ادامه داد: نگهداری یک جای همه معتادان باید حل و اصلاح شود. نگهداری افرادی که بار اول و نهایتا دوم است که جمع آوری شده‌اند حتما باید جدای از دیگر معتادان باشد.

وی با تاکید بر نادرست بودن نگهداری یک جای معتادین متجاهر، خاطر نشان کرد: نگهداری یک جای معتادین متجاهر غلط است. معتادی که علاوه بر متجاهر بودن برای مثال ۷۲ جرم دیگر نیز انجام داده است با جوانی که اولین بار است جرمی انجام داده، نباید یک جا نگهداری شود. مشکل نگهداری یک جای معتادین متجاهر را باید حل کنیم. نگهداری افرادی که بار اول و نهایتا بار دوم است که جمع آوری شده‌اند؛ حتما باید جدای از دیگر معتادان باشد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و معاون وزیر با اشاره به تاکید وزیر کشور بر اهمیت جمع آوری معتادان متجاهر، تصریح کرد: وزیر کشور خطاب به استانداران تاکید کرد که «باید همه معتادان متجاهر را ولو اینکه امکانات و جا نداشته باشید و چادر بزنید، باید جمع‌آوری کنید». منظور وزیر آن بوده است که باید فکری برای این امر کرد. نباید آلودگی ها مردم را رنج دهد و نگران کند.

عباسی همچنین با تاکید بر ضرورت بهینه کردن روش نگهداری و تربیتی معتادان، تصریح کرد: اولا وضع موجود را باید اصلاح کنیم، دوما در حوزه روشهای مبارزه با مواد مخدر باید انقلاب و دگرگونی اساسی انجام دهیم. در جلسه شورای اجتماعی آینده نیز یکی از دستورات کار ما همین "تصمیم تحول آفرین" در این امر است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور معتقد است که نگهداری معتادین متجاهر باید بازدارنده باشد. 

عباسی با بیان اینکه شاید عده‌ای از معتادان بخواهند واقعا به زندگی سالم و دور از اعتیاد برگردند و خود را اصلاح کنند و نیز با اشاره به اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر، توضیح داد: همه دستگاه ها را باید در صحنه آورد و برای این کار اراده محکم و بسیج عمومی همه دستگاه ها را نیاز داریم. تفاوت ما با دنیا به ویژه با کشوری نظیر آمریکا در مبارزه با مواد مخدر این است که ملت ما ستم دیده و قربانیان توسعه های بین المللی استکباری هستند اما سایر کشورها ضمن اینکه خودشان در رنج اند اما عامل این امور هم هستند.

وی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص مبارزه قاطع و فراگیر با مواد مخدر و نیز با بیان اینکه طی این سال‌ها حتما اقدامات زیادی در این حوزه شکل گرفته است، یادآور شد: در این مسیر خدماتی انجام شده است اما روشن است فضای موجود اصلا مطلوب نیست و هرچه زمان گذشته است اوضاع بدتر نیز شده و این اوضاع تمام اقدامات ما را به چالش کشیده است.

عباسی با بیان اینکه اعتیاد جرم و در عین حال گناه است و باید با آن مقابله کرد، افزود: اگر جریان اعتیاد را در راس آسیب‌های اجتماعی بدانیم، باید امکانات و ابزار را در اختیار مبارزه با این حوزه قرار دهیم. آنچه تا کنون انجام شده این است که از این امر جلوگیری شده است اما این روش‌ها خیلی پاسخ محکم و مقابله‌ای نیست و کاهش اصولی را در پی ندارد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار