زمان اجرای رتبه بندی معلمان مشخص شد

وزیر آموزش و پرورش از آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد خبر داد و گفت: با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی‌الحساب بپردازیم.

زمان اجرای رتبه بندی معلمان مشخص شد

به گزارش زنهار؛ یوسف نوری با حضور در شبکه افق و در آستانه هفته دولت درباره اقدام تحولی خاص در دوره مدیریتش گفت: رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت ماه فرمودند از اجرای سندتحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سندتحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.

وی افزود: تربیت معلم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد اما دستخوش حوادثی شد که باید آنها را ترمیم می کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بوده است.

 ۱۰۰۰ دکتر معلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند 

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم این نسبت باید یک به ۲۰ باشد گفت: اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس ۱۰۰۰ دکتر معلم را جذب دانشگاه می‌کنیم. ۳۰۰ نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته دریافت مجوزها زمان‌بر است. حدود ۵۶۰۰ دکترمعلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های خاصی چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم که برنامه ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته‌هایی در حال انجام است.

نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کارهایی که باید برای معلم انجام شود این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.

آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد / پرداخت علی‌الحساب بخشی از مطالبات

وی سیر تصویب و ابلاغ رتبه بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین نامه با کش و قوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه بندی از امروز باز شده که برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم تا مشکلاتش کمتر شود و از ۲۶ ام همین ماه، سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد.

نوری افزود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را - زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است - به صورت علی الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.

بابت تاخیر ایجاد شده برای رتبه بندی عذرخواهی می‌کنم  / ۱.۵ ماه؛ حداکثر مدت زمان رتبه‌بندی هر معلم

وی ادامه داد: رتبه بندی امری زمانبر است. اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر شود انتظار ایجاد می‌شود. البته از این تاخیر عذرخواهی می‌کنم چون عده‌ای مشمول نبودند که با رفع ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمولش بیش از ۸۰۰ هزار نفر است. تلاش می‌کنیم کار را با سرعت انجام دهیم. به تدریج مطالبات را هم شروع به پرداخت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اجرای رتبه بندی گفت: زمانبندی رتبه بندی اینگونه است که فرایند از ۲۶ ام مرداد شروع می شود. این فرایند برای هر فردی قاعدتا حداقل یک ماه است و نباید از زمان شروع کار، برای هر فرد بیش از ۱.۵ ماه به طول بینجامد.

برنامه دولت برای عادلانه‌سازی پرداختی کارمندان

نوری درباره حقوق پایین معلمان و دغدغه معیشتی قشر فرهنگی گفت: ادراک نابرابری منفی واکنش های رفتاری های خوبی نخواهد داشت. هرچند در عملکرد معلمان اثری نداشته و آنها اینگونه نیستند. ما نباید اجازه دهیم ادراک نابرابری اتفاق بیفتد. مواردی چون بیمه تکمیلی و رتبه بندی در راستای جبران همین دغدغه معیشتی در دستورکار قرار گرفته و دولت هم برنامه هایی برای عادلانه سازی پرداختی کارمندان دارد.

وی تغییرات در بیمه تکمیلی فرهنگیان و احیای مسابقات ورزشی فرهنگیان را به عنوان دیگر اقدامات این وزارتخانه در یک سال اخیر برشمرد و در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سه دسته مدرسه دولتیِ عادی، دولتیِ خاص و غیردولتی داریم. شهریه غیردولتی اعلام شده و اگر تخلفی رخ داد مردم می توانند گزارش کنند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار