هواشناسی هشدار داد/ بارش‌های سیل آسا در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش‌های سیل آسا و سیلاب ناگهانی در ۱۵ استان از ورود توده گردوخاک به مرزهای غربی طی پنجشنبه و جمعه خبر داد.

هواشناسی هشدار داد/ بارش‌های سیل آسا در ۱۵ استان

به گزارش زنهار؛ براساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های مازندران، گلستان،‌خراسان شمالی و برخی مناطق استان‌های گیلان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، شمال سمنان، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، سمنان و شمال خراسان رضوی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. بارش‌های امروز در استان‌های گلستان و شمال خراسان شمالی دارای شدت بیشتری است.

فردا چهارشنبه در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات تهران و البرز در برخی ساعات به‌ویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف و جو پایداری حاکم خواهد بود.

بر اساس  اعلام سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده با توجه به شکل‌گیری توده گردوخاک روی کشورهای همسایه و انتقال آن به بخش‌هایی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران همراه رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۸: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات البرز، تهران.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۹: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، مازندران، شرق گیلان، دامنه و ارتفاعات استانهای البرز، تهران، سمنان، مرکزی و فارس.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۸: خراسان جنوبی، یزد، شرق و جنوب خراسان رضوی، سمنان، شرق کرمان، شمال اصفهان، خوزستان، ایلام،

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۹: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، شرق کرمان، جنوب و شرق خراسان رضوی، سمنان، شرق اصفهان، ایلام، خوزستان و یزد

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری همراه با تشدید بادهای ۱۲۰ روزه

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۸

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۰

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، وزش باد شدید و در نواحی مستعد طوفان گردوخاک

منطقه اثر: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، احتمال اختلال در حمل‌ونقل ریلی، تاخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از فعالیت در فضای باز، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

منبع: ایرنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار