واریزی میلیونی رئیسی به حساب فرهنگیان برای رتبه بندی معلمان

به گفته سخنگوی حزب شایسته سالاری مردم ایران اسلامی، مشکلات عدیده ای در وزارت آموزش وپرورش وجود دارد که از دوره‌های قبل انباشته شده و انتظار معجزه یک شبه نباید داشت.

واریزی میلیونی رئیسی به حساب فرهنگیان برای رتبه بندی معلمان

به گزارش زنهار،  به گفته سخنگوی حزب شایسته سالاری مردم ایران اسلامی، مشکلات عدیده ای در وزارت آموزش وپرورش وجود دارد که از دوره‌های قبل انباشته شده و انتظار معجزه یک شبه نباید داشت.

رتبه‌بندی معلمان  یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. رتبه‌بندی معلمان  اواخر آبان ماه سال گذشته  به تصویب رسید. رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود.

صفی الله رمضانخانی سخنگوی حزب شایسته سالاری مردم ایران اسلامی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دغدغه خانواده بزرگ فرهنگیان اجرای سریع‌تر طرح رتبه بندی فرهنگیان است و از وزیر آموزش و پرورش  پیگیری جدی این مطالبه به حق را داریم.

وی افزود: مباحثی که در این روزها در رسانه‌های مجازی مطرح می‌شود را در مقطع کنونی به صلاح و منفعت نظام آموزشی و جامعه شریف فرهنگیان نمی‌دانم چرا که آموزش و پرورش در شرایط کنونی بیش از هر چیز به ثبات نیاز دارد تا برنامه‌های کلان در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه چه در قالب گام دوم انقلاب اسلامی و چه در زمینه ارتقای معیشت و سطح خدمات به خوبی جنبه عملی پیدا کند.

به گفته سخنگوی حزب شایسته سالاری مردم ایران اسلامی، مشکلات عدیده ای در وزارت آموزش وپرورش وجود دارد که از دوره‌های قبل انباشته شده و انتظار معجزه یک شبه نباید داشت. البته برخی در این حوزه، دولت مردمی و وزیر آموزش و پرورش را مورد کم لطفی و تخریب قرار می‌دهند و آنهایی که توقع دارند همه معضلات آموزش وپرورش به سرعت رفع شود کارنامه ۸ساله خود را ورق بزنند.

رمضانخانی تأکید کرد: همه واقف هستیم اعتراضات فرهنگیان فهیم و انقلابی در مقابل تکان‌های اقتصادی و درهمین راستا می‌باشد که امیدواریم با اجرای سریع‌تر طرح رتبه بندی معلمان، شاهد بهبود شرایط باشیم.

وی به اصرار و تأکید رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش بر اجرای طرح رتبه بندی و همکاری خوب مجلس در این زمینه نیز اشاره کرد و بیان داشت: اجرای طرح رتبه بندی یک حق طبیعی آینده ساز برای فرهنگیان است و این حق را دولت و مجلس نیز قبول دارند و در حال پیگیری برای اجرای آن هستند و لذا باید به تحقق این روند با ایجاد یک فضای ثبات آفرین کمک کنیم.

رمضانخانی همچنین عنوان کرد: تضعیف وزیر آموزش و پرورش و دولت و مجلس در شرایط کنونی آنهم با ایجاد ابهامات متعدد در ذهن خانواده فرهنگیان و معلمان عزیز کشورمان کار دلسوزانه‌ای نیست و برخی که در دوران مدیریت خودشان در آموزش و پرورش کوچک‌ترین قدمی برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان برداشته نشده، با مشاهده اقدامات خوب در حال انجام در بدنه آموزش و پرورش، در صدد به هم ریختن ذهن جامعه هستند.

چه افرادی مشمول رتبه‌بندی معلمان می‌شوند؟

مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال می‌یابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقه‌بندی مربوط انتصاب قطعی می‌یابند.

آن دسته از مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان موضوع بند یک که طبق قوانین و مقررات مربوط با حفظ سمت به سایر دستگاه‌ها مأمور به خدمت هستند در شمول مفاد بند ۱-۲ شیوه‌نامه قرار می‌گیرند (در اجرای مصوبه رتبه‌بندی، کارمندانی که به‌استناد مصوبه شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت از تاریخ اول مهر ۹۹ به مدرسه باشند در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ ــ ۱۳۹۹ ادامه فعالیت افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند).

شرایط کسب رتبه‌ها

رتبه ۱

۱. داشتن حداقل دو سال تجربه و گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی.

۲. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد براساس حداقل ۷۵ درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی. امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد.

۳. کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد.

رتبه ۲

۱. داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل ۴ سال توقف در رتبه ۱.

۲. گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دوره‌های آموزشی مربوط به رتبه ۱.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان  حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه‌ بعدی امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد.

۴. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد.

رتبه ۳

۱. داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ۲.

۲.  گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه بعدی امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد.

۴. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌‌های صلاحیت‌های معلمی امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۶۵ درصد باشد.

رتبه ۴

۱. داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ۳.

۲. گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳. کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۵ باشد.

۴. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۷۰  درصد باشد.

رتبه ۵

۱. داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه ۴.

۲. گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳.کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به‌میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه “امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ باشد.

۴. کسب حداقل ۸۵ درصد از امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی “امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۸۰ درصد باشد.

سوابق تجربی معلمان در ارتقای طبقه و رتبه شغلی براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدریس هفتگی شاغلین مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور قابل محاسبه خواهد بود.

مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش‌وپرورش و دوره مهارت‌آموزی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان تجربه مربوط محسوب نمی‌شود.

به‌منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ می‌کنند به‌ازای هر سال سابقه تجربی بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنها نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به‌ترتیب از افزایش حقوق معادل ۱۰۰ و ۵۰ امتیاز ضرب‌در ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

معلمانی که در اجرای رتبه‌بندی حرفه‌ای از عناوین رتبه‌های حرفه‌ای پایه، ارشد، خبره و عالی برخوردار شده‌اند پس از کسب امتیازات مربوط به شایستگی‌های معلمی به‌ترتیب با رتبه‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ تطبیق می‌یابند معلمانی که در رتبه مقدماتی قرار دارند به‌شرط احراز ۲ سال تجربه و امتیازات مکتسب از شایستگی‌های معلمی در رتبه یک قرار می‌گیرند و ارتقای رتبه بعدی آنها بر اساس مفاد این شیوه‌نامه خواهد بود.

برای ورود به رتبه ۱ کسب امتیازات تعیین‌شده در این شیوه‌نامه ضروری است.

در فرآیند تطبیق کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات سه صلاحیت ذکرشده در این شیوه‌نامه مشروط بر اینکه امتیازات مکتسبه برای هر صلاحیت از ۵۰ درصد امتیازات تعریف‌شده برای آن صلاحیت کمتر نباشد مبنای عمل خواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار