آقا «پیروز» گوشتخوار شد!

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه توله یوز توران از مرحله شیر خشک عبور کرده و گوشت می خورد، گفت: ایران یوز مادر در شرایط طبیعی بعد از سزارین قرار دارد و تا پایان امسال امکان زادآوری دوباره آن فراهم می‌شود.

آقا «پیروز» گوشتخوار شد!

به گزارش زنهار،  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه توله یوز توران از مرحله شیر خشک عبور کرده و گوشت می خورد، گفت: ایران یوز مادر در شرایط طبیعی بعد از سزارین قرار دارد و تا پایان امسال امکان زادآوری دوباره آن فراهم می‌شود.

حسن اکبری افزود: توله یوز توران تقریبا از مرحله شیرخشک عبور کرده و به مرحله گوشتخواری رسیده است، البته فعلا بیشتر گوشت مرغ مصرف می کند اما گوشت قرمز هم می خورد و به سمت مرحله ای که کامل گوشتخوار شود و گوشت قرمز استفاده کند پیش می رود.

وی اظهار داشت: مکمل های غذایی هم به توله داده می شود، از زمانی که تقریبا گوشتخواری را شروع کرده یعنی حدود ۲ هفته پیش وضعیت توله خیلی بهتر شده، روند رشد، وزن گیری، تحرک و شادابی توله خیلی بیشتر شده و اگر مشگلی پیش نیاید کم کم می تواند کمبود وزنی که داشت را جبران کند و به رشد خودش در مسیر طبیعی ادامه دهد، اگر چه هنوز توله است و سیستم ایمنی بدنش ضعیف است و باید تحت نظر نگهداری شود.

وی همچنین درباره شرایط ایران یوزپلنگ مادر در منطقه توران گفت: وضعیت ایران یوزپلنگ ماده خوب است و روال طبیعی خود بعد از سزارین را طی می کند و امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز تکثیر شویم.

اکبری درباره اینکه چه زمانی آماده زادآوری مجدد است، افزود: برای جفت گیری مجدد مشکلی ندارد، نظر دامپزشکان داخلی و همچنین پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی که به ایران آمده بود این است که ولو اینکه یوزپلنگ آمادگی هم پیدا کند اما فعلا باید صبر کنیم تا بدنش کاملا آماده شود و بازیابی صورت گیرد که به نظر می رسد اواخر سال بتوانیم حیوان را وارد سیکل زادآوری کنیم اما فعلا از نظر طبیعی مشکلی نیست و فقط باید این دوره بازیابی بگذرد.

وضعیت ایران یوزپلنگ ماده خوب است و روال طبیعی خود بعد از سزارین را طی می کند و امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز تکثیر شویم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایران بعد از عمل سزارین بلافاصله به حالت طبیعی برگشت، البته مدتی آنتی بیوتیک مصرف کرد و زمانی که مورد معاینه دامپزشک آفریقایی قرار گرفت اعلام شد که وضعیت کاملا خوب است و مشکلی برای بارداری دوباره وجود ندارد.

وی درباره وضعیت فیروز یوزپلنگ نر در اسارت گفت: فیروز همچنان در اسارت است و برای دوره بعدی بارداری ایران استفاده می شود، این حیوان دیگر از طبیعت جدا و سیکلی برایش در این زادآوری تعریف شده است و چون نر دیگری هم نداریم و سنش هم بالا است و مدتی هم در اسارت مانده از این رو برگرداندن حیوان به طبیعت حساسیت هایی دارد؛ به هر حال حیوان یک مدتی از طبیعت جدا مانده، شکار نکرده و غذای آماده خورده است ضمن اینکه نر دیگری نداریم که بتوانیم در روند تکثیر از آن استفاده کنیم در واقع ذخیره یوز ما در طبیعت آنقدر نیست که بتوانیم فیروز را با یک نر دیگر عوض کنیم.

۱۱ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله یوز به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز ( ۱۴ اردیبهشت) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد، دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار گرفت.

با توجه به اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله یوزها، سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوزها از آفریقا دعوت کرد تا به ایران بیاید و یوز مادر و توله را مورد معاینه قرار دهد که چهارم خرداد دکتر پیتر کالدوِل از یک مرکز نگهداری یوزهای آفریقایی، برای یک سفر ۵ روزه عازم ایران شد و در این مدت به طور کامل ایران و توله را تحت معاینه قرار داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار