مهریه‌هایی که هرگز نباید انتخاب کنید

مهریه مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن شده (ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی) و مرد ملزم به دادن آن به زن است اما برخی از مهریه‌ها غیرمتعارف هستند و نباید انتخاب شوند.

مهریه‌هایی که هرگز نباید انتخاب کنید

به گزارش زنهار؛ هرگونه مهریه‌ای که طرفین تعیین می‌نمایند باید دارای شرایطی که در قانون ذکر شده است، باشد. از همین رو قرار دادن مهریه‌ های غیر متعارف از جمله بال مگس، اعضای بدن و … به لحاظ دارا نبودن شرایط صحت مهریه دارای اثر حقوقی نیستند. 

منظور از مالیت داشتن این است که دارای ارزش اقتصادی و قابل داد و ستد باشد. به عبارت دیگر دارای ارزش اقتصادی باشد و از نظر عقلی دارای منفعت باشد. یعنی موضوع مهریه می‌بایست در بازار ارزش داد و ستد داشته باشد و قابل تبدیل شدن به پول باشد. از این رو قرار دادن مهریه‌هایی مانند چند شاخه گل رز از این جهت که قابل تبدیل به پول هستند، صحیح و قانونی است. البته در این خصوص اختلاف هست از این جهت که بعضی از اشیا در عرف ارزش مالی ندارند. بنابر توضیحات گفته شده یکی از دلایلی که قرار دادن مهریه‌هایی مانند یک کیلو بال مگس، اثر حقوقی ندارد، این است که به لحاظ عرفی، دارای ارزش اقتصادی و قابل داد و ستد نیست.

مهریه باید به وسیله زن قابل تملک باشد

از این رو اموال و مشترکات عمومی و نیز اموال موقوفه را نمی‌توان به عنوان مهریه قرار داد. برای مثال کسی نمی‌تواند یک جاده، خیابان، موزه، پارک و غیره را به عنوان مهریه قرار دهد.

هرگاه مهریه عین معین باشد باید در زمان عقد موجود باشد

چنانچه معلوم شود در زمان عقد موجود نبوده است، تعیین مهریه باطل است و مثل یا قیمت آن به زن باید پرداخت شود. ( ماده۳۶۱ و ۱۱۰۰قانون مدنی)

مهریه باید بین طرفین معلوم باشد

تا حدی که قابلیت تعیین مقدار و جنس و وصف داشته باشد. برای مثال در خصوص منزل مسکونی بتوان مختصات و مشخصات تقریبی آن را تعیین نمود.

 مهریه باید دارای نفع عقلانی و شرعی باشد (ماده ۲۱۵ و ۳۴۸ قانون مدنی)

از این رو قرار دادن مهریه‌هایی مانند مواد دست و پا، قلب یا سایر اعضای بدن، از این جهت که دارای منفعت عقلانی و شرعی نیستند، صحیح نیست. به بیان دیگر مهریه باید به گونه‌ای باشد که عقلای جامعه و شرع و قانون، آن را دارای منفعت و صحیح بدانند.

مهریه باید توسط شوهر قابل انتقال و تسلیم باشد

در غیراین‌صورت تعیین مهریه درست نخواهد بود مگر اینکه خود زن قادر باشد مهریه را به دست آورد.

ضمانت اجرای مهریه غیر متعارف

 مالی که شوهر باید به عنوان مهریه به زن بدهد چنانچه معلوم نباشد یا مالیت نداشته باشد، زن مستحق مهرالمثل است. یعنی مهریه‌ای که بر حسب وضع شخصی، خانوادگی و اجتماعی زن و با توجه به امثال او تعیین می‌شود.

چنانچه مهریه مال متعلق به غیر باشد و مالک، اجازه آن را ندهد. زن درصورتی‌که مال مثلی باشد، مستحق مثل آن و درصورتی‌که قیمی باشد مستحق قیمت آن خواهد بود.

چنانچه شوهر قادر به تسلیم مهریه و انتقال آن به زن نباشد، باید مثل یا قیمت آن را به زن پرداخت نماید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار