نوبت به تب خون دماغ رسید +علائم بیماری

در حالی که مقامات بهداشتی نسبت به افزایش شیوع این بیماری هشدار داده اند، «تب خون دماغ» حدود ۱۲۰ نفر را در عراق مبتلا کرده است. این ویروس با سرعت بی سابقه ای در استان های جنوبی عراق گسترش یافته و باعث خونریزی شدید در بیماران شده است.

نوبت به تب خون دماغ رسید +علائم بیماری

به گزارش زنهار؛ عراق از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۸ مورد مرگ را ثبت کرده است، اما تقریباً نیمی از موارد ابتلا به این بیماری و یک سوم موارد مرگ و میر ثبت شده در دو هفته گذشته بوده است که زنگ خطر را نسبت به سرعت شیوع این بیماری به صدا درآورده است.

بیماران به دنبال تماس با خون حیوانات آلوده، به ویروس آلوده می شوند. شروع آن در بیشتر موارد بسیار سریع است و باعث خونریزی داخلی و خارجی می شود، برخی آن را «تب خون دماغ» نامیده اند.

بیماری «تب خون دماغ» چیست و چه عوارضی دارد؟

این بیماری نرخ مرگ و میر نسبتا بالایی دارد که حدود ۱۰ و ۴۰ درصد از کل موارد است. علائم «تب خون دماغ» تب، درد عضلانی، سرگیجه، گردن درد، کمردرد، سردرد و چشم درد است. به گفته سازمان بهداشت جهانی  ممکن است تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و گلودرد در اوایل و به دنبال آن نوسانات خلقی شدید و گیجی وجود داشته باشد.

بیماری «تب خون دماغ» چیست و چه عوارضی دارد؟

وزارت کشاورزی عراق گفت که به کلینیک های دامپزشکی برای مبارزه با کنه، آفت کش داده شده است و آنها از شهروندان خواسته اند فقط گوشت را از قصابی های مجاز خریداری کنند. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، ۱ میلیارد دینار عراقی را به کمپین بزرگ سمپاشی دام ها و انبارها با سموم دفع آفات اختصاص داده است تا تهدید «تب خون دماغ» را از بین ببرد.

احمد زویتن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق، گفت که افزایش موارد را می‌توان به سمپاشی نکردن دام ها در طول کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نسبت داد و این امر باعث گسترش کنه‌ها شده. مقامات و پزشکان از جشن‌های عید قربان در ماه جولای که خانواده‌ها به طور سنتی حیوانی را ذبح می‌کنند و می‌تواند منجر به شیوع گسترده شود، هراس دارند. سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق گفت که آنها هنوز به مرحله همه گیری نرسیده اند، اما میزان ابتلا به این بیماری بیشتر از سال گذشته است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار