طلاهای مادر به دختر می‌رسد یا پسر؟

فروش طلا بدون هماهنگی کلیه ورثه موضوعی است که به کرات شاهد آن هستیم که یکی از فرزندان به دلیل دسترسی راحتی که به اموال مادر علی‌الخصوص طلاهای او دارد اقدام به فروش آن اموال می‌نماید.

طلاهای مادر به دختر می‌رسد یا پسر؟

به گزارش زنهار؛  پس از فوت پدر خانواده به فرزندان ارث تعلق می‌گیرد و باید بین آن‌ها تقسیم شود. پس از فوت مادر نیز در صورت وجود اموال، این دارایی‌ها بین فرزندان تقسیم می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم طلای مادر بین فرزندان می‌پردازیم.

طلا معمولا به خاطر شکل زینتی که دارد برای خانم‌ها استفاده می‌شود. البته لزوما طلا از اموال به جا مانده از خانم‌ها نیست و ممکن است از اموال به جا مانده از آقایان هم باشد.

به‌صورت عرفی، وقتی خانمی فوت کند و طلا جزو ماترک (اموال به جا مانده از متوفی) به جا مانده از ایشان باشد بین خواهر، مادر، دختر ایشان تقسیم می‌شود. یعنی اگر متوفی دختر باشد به مادر و خواهرش، اگر متوفی مادر باشد به دخترانش ارث می‌رسد. این موردی است که در عرف رعایت می‌شود و بحثی سر آن پیش نمی‌آید.

اما طبق قانون، طلا نیز جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد. در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می‌گیرد. طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه‌گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهم‌شان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

در صورتی‌که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید. همچنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد. اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعا در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد.

بنابراین طلاهای مادر مانند بقیه اموال بین تمام وراث اعم از دختر، پسر و همسر متوفی تقسیم می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار