آیا بعد از فوت شوهر زن می‌تواند نفقه بگیرد؟

یکی از مهم‌ترین تکالیفی که بعد از عقد نکاح به عهده شوهر قرار می‌گیرد، پرداخت نفقه به همسرش است. در واقع پرداخت نفقه زن مانند یک دین یا بدهی بر عهده شوهر است تا اینکه آن را بپردازد.

آیا بعد از فوت شوهر زن می‌تواند نفقه بگیرد؟

به گزارش زنهار؛ در گذشته درخواست هزینه زندگی پس از مرگ شوهر یا دریافت نفقه زن بعد از فوت شوهر امکان‌پذیر نبوده است. سال ۱۳۸۱، ماده ۱۱۱۰ قانون مدنی اصلاح شد که بر اساس این ماده، دریافت نفقه زن بعد از فوت شوهر امکان‌پذیر شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت نفقه بعد از فوت شوهر می‌پردازیم.

طبق این ماده، “در ایام عده وفات، مخارج زندگی زن عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (در صورت عدم پرداخت) تأمین می‌گردد.”

همان‌گونه که از این ماده مشخص است، درصورتی‌که مرد فوت کند:

زن در مدت عده وفات شوهر خود که چهار ماه و ده روز است، حق دریافت نفقه خواهد داشت. بنابراین اگر خود مرد اموال و دارایی‌هایی را داشته باشد، از محل آن‌ها نفقه زن پرداخت می‌شود. درغیراین‌صورت، اشخاصی که وظیفه پرداخت نفقه را دارند (مثلا خانواده شخص فوت شده) باید نفقه همسر او را در مدت عده وفات بپردازند.

علاوه بر نفقه‌ای که زن می‌تواند در مدت عده وفات شوهرش دریافت کند، بر اساس قانون می‌تواند برای نفقه گذشته خودش هم اقدام حقوقی انجام بدهد. چرا که نفقه زن به عنوان دینی بر عهده شوهرش است. به محض اینکه زن آن را مطالبه کند، باید به او پرداخت شود.

نحوه مطالبه نفقه بعد از فوت همسر بر اساس رویه دادگاه‌ها، آن است که باید دادخواستی تحت عنوان “دادخواست مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر” به استناد ماده ۱۱۱۰ قانون مدنی تنظیم شود. مرجع صالح رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه زن بعد از فوت شوهر، دادگاه خانواده است. این دادخواست را می‌توان به طرفیت وراث شوهر اقامه نمود. بنابراین زن می‌تواند علاوه بر سهم‌الارث زن از شوهر، نفقه زمان عده وفات و نفقه گذشته‌اش را در صورت تمکین از شوهر دریافت کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار