در اینجا مادران قبل زایمان فوت می‌کنند!

خودکشی مادرها قبل از زایمان و پایان دوران بارداری، حقیقت تلخی است که در جایی از این دنیای پر رمز و راز هر روز اتفاق می افتد، اتفاقی که عادی است.

در اینجا مادران قبل زایمان فوت می‌کنند!

به گزارش زنهار؛ بسیاری از گونه های جانوری پس از تولید مثل می میرند؛ اما در مادران اختاپوس، این اتفاق واقعا ناراحت‌کننده است. علت آن هم فقط فداکاری برای بچه هاست! برویم با هم ببینیم قضیه از چه قرار است و چرا این اتفاق می افتد؛ پس با ما در بخش گوناگون از همه جا در نمناک همراه باشید.

معمولا وقتی هشت پاهای باردار به زمان فارغ شدن شان نزدیک می شوند، دست از غذا خوردن می کشند. آن ها ممکن است خود را به یک صخره بزنند، پوست شان را پاره کنند و حتی تکه هایی از بازوهایشان را بخورند.

ظاهرا بعد از تخم گذاری یک اختاپوس طی یک فرایند، هورمون های استروئیدی افزایش پیدا کرده و باعث این خودکشی می شوند.

هیچ کس هدف این رفتار را نمی داند؛ اما تئوری ها حاکی از این است که این نمایش مرگ دراماتیک، شکارچیان را از تخم ها دور می کند و از طرفی هم بدن مادر بعد از مرگ مواد مغذی را در آب آزاد می کند تا تخم ها در آن پرورش پیدا کنند.

البته محققان فهمیده اند که مکانیسم پشت این خودکشی به غدد بینایی هم ربط دارد. اگر اعصاب غده بینایی قطع شود، اختاپوس مادر تخم هایش را رها می کند، دوباره شروع به غذا خوردن می کند و چهار تا شش ماه دیگر زنده خواهد ماند.

نتیجه این فعل و انفعالات باعث به وجود آمدن مشکلات رفتاری از جمله آسیب رساندن به خود و ناهنجاری های فیزیکی مثل قطع کردن انگشتان دست و پا است.

در حال حاضر محققان راهی برای زنده نگه داشتن این اختاپوس و پرورش آن در آزمایشگاه پیدا کرده اند تا بتواند بدون خودکشی چندین بار جفت گیری کند و دانشمندان هم راحت تر بتوانند روی پیدا کردن منشا این رفتار کار کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار