با «عقل» ازدواج کنیم یا با «دل»؟

یک روانشناس با بیان اینکه ترکیبی از عقل و احساس برای داشتن یک رابطه و ازدواج با کیفیت لازم و سازنده خواهد بود، گفت: رابطه‌ای سالم است که هم عقل و هم احساس در آن وجود داشته باشد اما نباید فراموش کرد که قطعا در دل نگاه عقلانی و منطقی نسبت به یک رابطه، احساس نیز وجود خواهد داشت.

با «عقل» ازدواج کنیم یا با «دل»؟

به گزارش زنهار، دکتر محمد ابراهیم تکلو با بیان اینکه اگر اساس رابطه و ازدواج را بر روی عقل و منطق بنا کنیم، رابطه و ازدواج درستی شکل خواهد گرفت، اظهار کرد: در دل عقل و منطق، جنبه احساس نیز وجود دارد. اگر عقل و منطق خوب کار کند به درستی تشخیص می‌دهیم که  آیا این جنبه های احساسی که جذب آن شده‌ایم درست است و طرف مقابل به درد ما می‌خورد یا تصوراتمان نسبت به این عشق اشتباه است.

این روانشناس با یاد آوری اینکه وقتی از کسی خوشمان می‌آید حتما برای این احساس دلایل منطقی نظیر مهربان یا دلسوز بودن طرف مقابل داریم، تصریح کرد: تعادل و توازن بین عقل و عشق بسیار مهم است. اگر صرفا به یک رابطه نگاه احساسی بدون در نظر گرفتن جنبه‌های عقلانی و منطقی داشته باشیم ، قطعا ازدواج و رابطه ما با شکست مواجه خواهد شد. اگرچه شاید در اوایل رابطه، جنبه‌های احساسی جذاب به نظر برسند اما با گذشت زمان و فروکش کردن هیجانات، موضوعات دیگری برایمان در رابطه مهم می‌شود.

به گفته این روان درمانگر، هیجانی عمل کردن در یک رابطه منجر به این می‌شود که رابطه با تنش و کشمکش مواجه شده و در نهایت نیز دچار زوال شود.

تکلو با تاکید بر اینکه هیچ تضادی بین دو راهی عقل و احساس وجود ندارد، ادامه داد: برای فردی که رشد عقلانی و شناختی‌اش متناسب با رشد عاطفی و احساسی‌اش شکل گرفته باشد، هیچ تضادی بین عقل و احساس وجود نخواد داشت. اگر افراد بر روی رشد عقلانی و شناختی خود کار کرده باشند احساسات بر آنها  غلبه نکرده و با در نظر گرفتن عقل و منطق درگیر روابط احساسی و عاطفی می‌شوند. در این میان بعضا افراد بر روی قسمت های شناختی مغز کار نکرده‌اند و زمانی هم که درگیر روابط عاطفی می‌شوند عقل از صحنه انتخاب آنها خارج شده و تنها بر اساس احساسات تصمیم گیری می‌کنند. باید همزمان از عقل و احساس استفاده کنیم و در نظر داشته باشیم که قطعا در دل نگاه عقلانی و منطقی نسبت به یک رابطه، احساس نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بعضا افراد نمی‌توانند توازنی بین عقل و احساس برقرار کنند، این را هم گفت که تمام افراد در گام نخست درگیر جنبه‌ احساسی و عاطفی یک رابطه می‌شوند و به این نکته توجه ندارند که صرفا حسی را دریافت کرده‌اند که مربوط به ظاهر و فیزیک فرد است و این برخورد اولیه بر اساس سیستم احساسی و عاطفی شکل می‌گیرد.

این روان درمانگر افزود: با این حال نباید فراموش کرد که وقتی وارد یک رابطه می‌شویم، علاوه بر در نظر گرفتن احساس باید از عقل و منطق نیز استفاده کنیم تا متوجه شویم طرف مقابل تا چه اندازه با ما تناسب دارد و با فردی که برای ازدواج انتخاب کرده‌ایم چقدر حرف برای گفتن داریم؟. اینگونه در عین در نظر گرفتن جنبه‌های احساسی از عقل و منطق نیز استفاده می‌کنیم. در غیر این صورت اگر تنها بر اساس احساس رابطه‌ را پیش ببریم تفاوت‌های فاحش پس از ازدواج خود را نشان خواهند داد.

این روانشناس تاکید کرد که وقتی تنها احساس فرد درگیر طرف مقابل شود، نگاه عقل گرایی فروکش کرده و چنین ازدواجی خیلی دوام نمی‌آورد.

تکلو در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: بخشی از فرآیند رشد عقلانی و شناختی در کودکی و با توجه به آموزش‌های خانوادگی شکل می‌گیرد که اگر نسبت به آن بی‌توجهی شده باشد افراد در روابط بزرگسالی به مشکل می‌خورند. گاهی خود افراد می‌دانند در این زمینه ضعف دارند که باید روی خود کار کنند و قسمت هایی از وجودشان که نیاز به رشد دارد را پرورش دهند. گاهی آسیب هایی در گذشته به افراد خورده است که اکنون نگاه عاقلانه توام با احساس را از آنها سلب می‌کند. بنا براین در ابتدا باید افراد مورد سنجش روانی قرار گیرند تا مشخص شود این افراد شرایط درگیر شدن در یک رابطه عاطفی را دارند یا خیر و اگر نیاز به روان درمانی یا توسعه مهارت های فردی دارد، حتما قبل از ازدواج اقدامات لازم را انجام دهند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار