قاتل اصلی سنگ کلیه پیدا شد!

دانه ای که به تنهایی قاتل اصلی سنگ کلیه است.

قاتل اصلی سنگ کلیه پیدا شد!

به گزارش زنهار؛ یکی دیگر از خواص نخود این لست که در صورت مصرف نخود می‌توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد. نصف فنجان نخود را در آب خیس کنید و یک شب آن را کنار بگذارید و روز بعد آن‌ را همرله با عسل میل کنید تا از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری کنید.

درمان سنگ کلیه امروزه به دلیل فراگیری این بیماری بیماری ، به روش‌های گوناگونی اعم از روش‌های سنتی و روش‌های جدید انجام می‌گیرد. سنگ کلیه درواقع به جسم سختی است که به دلیل رسوب کانی‌های ادرار، دریکی از کلیه‌های چپ، راست و یا هر دو آن‌ها اتفاق می‌افتد.

گاهی رسوب‌گذاری این کانی‌های ادرار به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها و همچنین نوع گروه خونی و ساختار کلیه پایدار نیست و سنگ‌ها پس از رسوب‌گذاری اولیه و گاها بدون اینکه فرد متوجه شود، رفع می‌شوند؛ اما گاهی رسوب‌گذاری کانی‌ها به‌صورت مداوم انجام‌شده و تشکیل سنگ در ابعاد بزرگ انجام می‌شود که خروج آن از کلیه و یا مجری ادراری امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل نیاز است که نسبت به درمان این مشکل اقدام شود.

در حالت کلی پزشکان معتقد هستند که سنگ‌های کلیه زیر ۵ میلی‌متر تا حدود زیادی قابلیت دفع دارند و سنگ‌های بالاتر از این میزان را باید به‌صورت اصولی درمان کرد. به همین دلیل یکی از روش‌های درمان سنگ کلیه در شیوه‌های جدید، استفاده از اشعه لیزر و سنگ‌شکن است که در این حالت، سنگ کلیه بزرگ به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌شود.

درمان سنگ کلیه با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است و در حالت کلی درمان آن به نوع سنگ و علت ایجاد آن تا حدودی وابسته است. از مهم‌ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱-چاقی و اضافه‌وزن ۲-کم‌تحرکی ۳-مصرف کم مایعات و کم‌آبی بدن ۴-مصرف بیش‌ازحد سدیم و ویتامین C ۵-مصرف بیش‌ازحد پروتئین حیوانی ۶-مصرف الکل ۷-بیماری‌های زمینه‌ای

درمان سنگ کلیه جز در موارد حاد به‌صورت خانگی و با استفاده از مواد و شیوه‌های بی‌خطر امکان‌پذیر است. در ادامه این متن ۱۰ راه برای درمان سنگ کلیه معرفی می‌شود.

درمان سنگ کلیه با مصرف آب و مایعات

درمان سنگ کلیه و دفع آن با روش‌های سنتی خانگی و کم‌خطر امکان‌پذیر است. کم‌آبی بدن و مصرف کم مایعات یکی از علت‌های اصلی ایجاد سنگ کلیه به شمار می‌رود و به همین دلیل لازم است با مصرف مایعات خصوصاً آب که کمترین میزان ناخالصی و ضرر را دارد، از بروز این مشکل در بدن خود جلوگیری کرد.

هر انسان به‌طورمعمول روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف می‌کند و افراد مبتلابه سنگ کلیه برای جلوگیری از ایجاد سنگ و همچنین رفع سنگ‌های قابل دفع می‌بایستی مصرف روزانه آب خود را به ۱۲ تا ۱۵ لیوان در طول روز افزایش دهند. در این حالت و با افزایش میزان مصرف مایعات اولین اتفاقی که در بدن رخ می‌دهد افزایش ادرار و دفعات آن است.

در این صورت با مصرف زیاد آب می‌توان غلظت مواد رسوب کننده را در کلیه‌ها کم کرد و از تشکیل سنگ جلوگیری کرد. بعضی افراد از نوشابه و بعضی از آبمیوه‌ها برای این کار استفاده می‌کنند. این محصولات اکثراً دارای اسید فسفریک هستند و به همین دلیل باعث ایجاد سنگ می‌شوند. از نوشیدنی‌های مناسب برای درمان سنگ کلیه می‌توان به آب، آب‌پرتقال، چای و قهوه اشاره کرد.

درمان خانگی سنگ کلیه با مصرف سرکه سیب

درمان خانگی با سرکه سفید یکی از روش‌های قدیمی و البته بسیار مؤثر به شمار می‌رود. از این محصول در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شد و تحقیقات جدید نیز از خواص فوق‌العاده این محصول برای درمان سنگ کلیه پرده‌برداری کرده است.

سرکه سفید حاوی مقادیر زیادی اسید استیک است که این اسید بی‌خطر نقش مؤثری در فروریختن ساختمان سنگ‌های کلیه و دفع آن‌ها دارد. برای درمان سنگ با استفاده از سرکه سیب توصیه می‌شود ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب تصفیه‌شده مخلوط کرده و در چند نوبت در طول روز میل کنید.

درمان سنگ کلیه با استفاده از سرکه سفید روش بسیار مناسبی است اما برای مصرف سرکه سفید باید حد اعتدال را رعایت کرد؛ زیرا مصرف بیش‌ازاندازه این سرکه باعث کاهش فوری پتاسیم خون شده و در درازمدت باعث پوکی استخوان می‌شود.

همچنین افراد دیابتی نیز باید برای مصرف این محصول با پزشک خود مشورت کنند. توصیه بر این است افراد از سرکه سفید برای درمان سنگ به‌صورت دوره‌ای استفاده کنند تا بتوانند عوارض آن را به حداقل برسانند.

درمان سنگ کلیه با استفاده از خاکشیر یکی از روش‌هایی است که در طب سنتی به آن تأکید زیادی شده است و با استفاده از آن می‌توان به دفع سنگ کلیه و جلوگیری از ایجاد آن کمک کرد. ایرانی از قرن‌ها قبل با این دانه گیاهی و خواص فوق‌العاده آن آشنا بودند و امروزه نیز از این دانه گیاهی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند.

یکی از روش‌های قدیمی استفاده از خاکشیر در مرزهای فرهنگی ایران، تهیه شربت خاکشیر است. این شربت عمدتاً در فصل گرم سال و برای جلوگیری از گرمازدگی تهیه و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان سنگ کلیه نیز می‌توان از شربت خاکشیر و یا جوشانده آن استفاده کرد. به‌طورکلی خاکشیر به دلیل داشتن اسیدهای چرب مثل اسید لینولنیک، اولئیک، اسید استئاریک و ‌لینولنیک برای درمان سنگ بسیار مفید است و به متلاشی شدن و دفع سریع انواع سنگ کمک می‌کند. توصیه می‌شود از جوشانده و یا شربت خاکشیر به‌صورت منظم و دائمی تا رفع کامل سنگ استفاده شود.

درمان سنگ کلیه با استفاده از هندوانه

سنگ کلیه یکی از بیماری‌هایی است که از قدیم در بین جوامع بشری رواج داشته و به همین دلیل بشر توانسته در طول هزاران سال عمر خود، روش‌های متعددی برای درمان سنگ کلیه ابداع کند. استفاده از هندوانه و آب آن‌یکی از روش‌هایی است که از گذشته تا به امروز موردتوجه و استفاده بشر بوده است.

تحقیقات جدید بر روی این میوه آبدار و خوشمزه نشان داده که در ساختار هندوانه میزان قابل‌توجهی کلسیم، منیزیم، فسفات و کربنات وجود دارد که این مواد نقش مؤثری در درمان سنگ کلیه دارند. هندوانه در حالت کلی به تنظیم سطح اسید در ادرار کمک کرده و درنتیجه مانع از تشکیل سنگ می‌شود.

ازآنجایی‌که برای هندوانه عوارض خاصی مشخص نشده درنتیجه افراد مبتلابه سنگ می‌توانند از این محصول به‌صورت منظم در سبد غذایی خود استفاده کنند. در یک روش دیگر توصیه‌شده یک هندوانه سالم را در آب جوش انداخته و مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید تا به مرحله پختگی برسد، سپس آب هندوانه پخته را گرفته و به‌صورت روزانه یک الی دو لیوان مصرف کنید.

درمان سنگ کلیه با استفاده از سبوس برنج نتایج شگفت‌انگیزی را در پی دارد و افراد می‌توانند با مصرف این محصول علاوه بر دفع سنگ خود از بروز آن نیز جلوگیری کنند. برنج یکی از غلات کامل است که می‌توان در آن انواع ویتامین‌های مختلف را مشاهده کرد.

این پوسته سرشار از خواص متعدد است. هنگام تبدیل دانه برنج، به برنج سفید این پوسته از آن جدا می‌شود و به همین دلیل برنجی که ما مصرف می‌کنیم بسیاری از خواص خود را ازدست‌داده است؛ اما می‌توان به‌صورت مجزا سبوس برنج را از مراکز فروش برنج و مواد غذایی تهیه کرد.

به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند افراد مبتلابه سنگ روزانه حداقل ۲۰ گرم از این محصول را مصرف کنند. درواقع با مصرف سبوس برنج می‌توان رژیم غذایی سخت خود را سبک‌تر کرده و از مواد کم‌ضرر تر در حین درمان سنگ استفاده کرد. برای مثال سبوس برنج می‌تواند جذب کلسیم اضافی را در بدن کاهش داده و از بروز انواع سنگ‌های کلیه خصوصاً سنگ‌های کلیه با منشأ کلسیم جلوگیری کند.

درمان سنگ با استفاده از سبوس برنج به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. افراد مبتلا و مستعد به سنگ می‌توانند این محصول را به‌صورت مستقیم همراه با آب، شیر و یا به‌صورت غیرمستقیم در غذاهای مختلف مورداستفاده قرار دهند.

درمان سنگ کلیه با استفاده از لوبیا نیز به‌عنوان یکی از روش‌های قدیمی و بسیار مناسب برای درمان سنگ به شمار می‌رود. لوبیا در انواع مختلفی تولید می‌شود و تمامی انواع لوبیا به دلیل داشتن فیبر کافی برای درمان سنگ مفید هستند،

بااین‌حال محققان بهترین لوبیا را برای درمان سنگ لوبیای قرمز می‌دانند. این محصول دارای بیشترین میزان فیبر است و به همین دلیل برای درمان سنگ و مثانه بسیار مناسب است. برای درمان سنگ با استفاده از لوبیا قرمز ابتدا کمی آن را خیس کنید و سپس آن را در آب جوش ریخته و به مدت یک ساعت بجوشانید.

زمانی که لوبیا به حالت نرمی رسید آن را از روش حرارت برداشت و اجازه دهید تا به‌خوبی خنک شود. سپس آب لوبیا را از دانه‌های آن جدا کرده و به‌صورت روزانه چند لیوان مصرف کنید. توجه داشته باشید که آب لوبیا پس از ۲۴ ساعت خواص خود را از دست می‌دهد درنتیجه به میزان روزانه لوبیا را جوشانده و آب آن را مصرف کنید. همچنین می‌توانید لوبیاهای جوشانده شده را به‌صورت مستقیم و یا در قالب سالاد و سوپ نیز مصرف کنید.

استفاده از انار و آب انار برای درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه با استفاده از انار و یا آب انار از روش‌های مؤثری است که از گذشته وجود داشته و امروزه نیز پزشکان به مصرف آن توصیه دارند. اگر مبتلابه سنگ هستید و در فصلی به سر می برید که انار تازه موجود است توصیه می‌شود انارِ تازه را به‌صورت مستقیم برای درمان سنگ مورداستفاده قرار دهید اما اگر در فصل‌های دیگر هستید می‌توانید از آب انار طبیعی برای درمان سنگ استفاده کنید. آب انار دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان است و علاوه به کمک در سلامت کلیه‌ها ساختار سنگ‌های کلیه را متلاشی کرده و از بروز آن‌ها جلوگیری می‌کند.

درمان سنگ با استفاده از آب انار طبیعی روشی است که می‌توان در تمام طول سال آن را انجام داد و خوشبختانه تاکنون عوارض خاص و خطرناکی از مصرف آب انار ثبت‌نشده است؛ اما توصیه می‌شود که افرادی که مشکلات فشارخون داشته و یا داروهای کبد مصرف می‌کنند، از مصرف خودسرانه این محصول خودداری کنند و برای مصرف آن جهت درمان سنگ با پزشک خود مشورت نمایند.

درمان سنگ کلیه با خواص فوق‌العاده عرق خارشتر

درمان سنگ کلیه با استفاده از عرق خارشتر یکی از روش‌های مؤثری است که در طب قدیم و جدید به آن تأکید زیادی شده است. خارشتر یا آدور گیاهی بومی مناطق ایران است که عمدتاً در مناطق بیابانی و گرم و خشک می‌روید. این گیاه به‌صورت گسترده در شمال استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و همچنین جنوب یزد و استان خراسان جنوبی و همچنین قسمت‌هایی از استان فارس می‌روید. خارشتر این نواحی به دلیل آب‌وهوای خاص این مناطق از خواص بالایی برخوردار است و سنگ را به‌خوبی دفع و درمان می‌کند.

برای درمان سنگ می‌توان از جوشانده ساقه‌های خارشتر و یا عرق آن استفاده کرد. افراد بزرگ‌سال برای درمان سنگ خود می‌توانند یک لیوان از این عرق را قبل از هر وعده غذایی مصرف کنند و کودکان نیز می‌توانند نصف لیوان از این عرق را قبل هر وعده غذایی مصرف کنند. همچنین عرق خارشتر ذاتاً دارای طبعی گرم است و به همین دلیل افراد گرم‌مزاج می‌توانند آن را به همراه عرق کاسنی و یا عرق بابونه مصرف کنند.

درمان سنگ کلیه از گیاهان بسیار قدیمی است که به‌صورت گسترده از آن در طب سنتی چینی و اسلامی استفاده می‌شد و امروزه نیز تحقیقات تکمیلی علم نوین از خواص این محصول دارویی پرده‌برداری کرده یکی از آن‌ها درمان سنگ است. این گیاه بومی مناطق چین بوده و از این مناطق به دیگر کشورهای دنیا راه‌یافته است.

در این گیاه مقادیر قابل‌توجهی از روغن چرب، اسید اگزالیک، اسید سیلیسیک، اسید لینولئیک، اکیستونین، اسید استیک اسید و اکیستین وجود دارد و این مواد نقش مؤثری در متلاشی کردن سنگ‌های کلیه و مانع از تشکیل شدن آن‌ها دارند. همچنین گیاه دم‌اسب به‌صورت کلی ورم‌های ناشی از سنگ را کاهش می‌دهد.

این گیاه به‌طورکلی عوارض خاصی ندارد اما مصرف مداوم آن می‌تواند باعث اختلال در سلامتی شود. درنتیجه توصیه می‌شود بیش از ۶ هفته آن را مصرف نکنید و پس‌ازاین مدت دوره را قطع کرده و حداقل یک ماه بعد دوباره شروع کنید؛ زیرا مصرف بیش‌ازحد گیاه دم‌اسب باعث تشنج و کاهش پتاسیم خون می‌شود.

درمان سنگ کلیه با استفاده از نخود سیاه

درمان سنگ کلیه با استفاده از نخود سیاه روشی است که به‌صورت گسترده در کشورهای آسیای صغیر و همچنین تعدادی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس انجام می‌گیرد. به دنبال نخود سیاه رفتن یکی از ضرب‌المثل‌های فارسی است اما همیشه به دنبال این نخود رفتن بی‌ثمر نیست و افرادی که از سنگ رنج می‌برند می‌توانند با استفاده از نخود سیاه و خواص فوق‌العاده آن، این بیماری را درمان کنند. این نخود حاوی مقادیر زیادی فیبر است و باعث افزایش ادرار می‌شود که متلاشی شدن سنگ و کمک به خروج آن را در پی دارد.

برای درمان سنگ با استفاده از نخود سیاه ابتدا آن را خیس کرده و سپس در آب جوش ریخته و به مدت یک ساعت بجوشانید تا نخود به مرحله له‌شدگی برسد. درنهایت آب این نخود را صاف‌کرده و پس از خنک شدن به‌صورت چند مرتبه در طول روز میل کنید؛ زیرا مصرف یک‌باره آب این نخود می‌تواند نفخ در پی داشته باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار