در این شرایط رابطه نامشروع مجازات ندارد

رابطه نامشروع به رابطه غیرمتعارف و غیر شرعی میان زن و مرد نامحرم گفته می‌شود که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در این شرایط رابطه نامشروع مجازات ندارد

به گزارش زنهار؛ امروزه یکی از پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها بسیار به چشم می‌خورد، پرونده رابطه نامشروع یکی از زوجین است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات نداشتن رابطه نامشروع می‌پردازیم.

جرم رابطه نامشروع تعزیری در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. طبق این ماده: «هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.»

رابطه نامشروع می‌تواند دو حالت داشته باشد. این رابطه یا به رابطه جنسی منتهی می‌شود که زنا نام دارد یا رابطه جنسی در آن اتفاق نمی‌افتد که رابطه نامشروع دون زنا نام دارد. مجازات این دو جرم با یک‌دیگر متفاوت است.

مجازات رابطه نامشروع در موارد غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری هست. مجازات زنا (مانند رابطه شخص متاهل) مجازات حدی است.

اگر شخص مرتکب رابطه نامشروع قبل از اثبات جرم، اقرار و سپس توبه نماید قاضی می‌تواند از ولی امر تقاضای عفو وی را نماید. در توضیح این بند باید گفت که توبه با توجه به نوع مجازات متفاوت است. بنابراین توبه در مجازات حدی با مجازات تعزیری تفاوت دارد.

طبق ماده ۱۱۴ قانون در جرایمی که شرایط مجازات حدی را داشته باشد به‌جز قذف و محاربه، زمانی‌که قبل از اثبات جرم، مجرم توبه کند و اصلاح و پشیمانی وی برای قاضی دادگاه محرز باشد مجازات حد از او ساقط خواهد شد.

طبق تبصره دو این ماده: در جرم زنا یا لواط و غیره اگر مرتکب قبل از اثبات جرم اقرار و سپس توبه کند، باعث از بین رفتن مجازات وی می‌شود. همچنین امکان دارد مجازات حدی وی به مجازات حبس یا شلاق تعزیری درجه ۶ یا هر دو مجازات کاهش پیدا کند.

طبق ماده ۱۱۵ قانون مجازات اسلامی، در جرایم تعزیری درجه ۶، ۷ و ۸ اگر مجرم توبه کند و اصلاح و پشیمانی او برای قاضی محرز باشد مجازات او ساقط خواهد شد. در جرایم تعزیری دیگر براساس نظر دادگاه برای مجرم تخفیفی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در رابطه نامشروع اگر فرد توبه کند امکان دارد برای وی تخفیفی در نظر بگیرند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار