شرایط به نام زدن ملک به عنوان مهریه همسر

بنا بر قانون هر چیزی را که مالیت داشته باشد می‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت، بنابراین اموال منقول مانند سکه و اموال غیر منقول مانند ملک را می‌توان مهریه قرار داد.

شرایط به نام زدن ملک به عنوان مهریه همسر

به گزارش زنهار؛  تعیین کردن مهریه در ظاهر کار بسیار ساده‌ای به نظر می‌آید. خانواده دختر معمولا مقداری سکه را انتخاب می‌کنند و خانواده پسر نیز بعد از بالا پایین کردن تعداد سکه‌ها در نهایت مقداری را معین می‌کنند. عده کمی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند ملک را به عنوان مهریه در نظر بگیرند. حال ممکن است این منزل مسکونی باشد یا باغ یا زراعی. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ملک به عنوان مهریه همسر می‌پردازیم.

در هنگام عقد در دفتر ازدواج باید مدارکی برای ثبت ملک به عنوان مهریه آماده باشد. تمام مدارکی که برای انتقال ملک نیاز است و معمولا فروشنده آ‌ن‌ها را به دفتر ثبت اسناد رسمی ارائه می‌دهد؛ از جمله برگه استعلام از ثبت، گواهی از دارایی مبنی بر پرداخت مالیات و گواهی از شهرداری برای اثبات پرداخت عوارض و همچنین سند رسمی ملک.

اگر مرد تمام مدارک مورد نیاز را آماده کرده و همراه خود به دفتر ازدواج بیاورد، سردفتر ازدواج هم در قباله ازدواج، مشخصات ملک مورد نظر را به عنوان مهریه زن وارد می‌کند. مثلا این‌طور می‌نویسد که «منزل مسکونی با فلان مساحت و به این شماره واقع در فلان محله و …» بعد از مشخصات منزل، باید سردفتر شماره گواهی دارایی و شهرداری و شماره استعلام ثبتی را هم درج کند.

حال دفتر ازدواج و طلاق که قباله ازدواج را به نزدیک‌ترین دفتر ثبت اسناد رسمی می‌فرستد. دفتر ثبت اسناد پس از دریافت قباله، نام زن را به عنوان مالک جدید در ستون انتقالات می‌نویسد و شماره آن را به اداره ثبت می‌فرستد تا به نام زن ثبت شود.

سندهای دفترچه‌ای قبلی بعد از انتقال به سند تک‌برگی تغییر پیدا می‌کنند. در کل هرکس که سند به او منتقل می‌شود، باید منتظر بماند که سند تک‌برگی جدید به نام او صادر شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار