در چه صورتی خواهرزاده و برادرزاده ارث می‌برد؟

پس از فوت کردن فرد، تقسیم اموالی که از وی برجا مانده یکی از اصلی‌ترین مشکلات خانواده است. در قانون میزان ارث هر یک از افراد به‌صورت مشخص بیان شده است. بنابراین آگاهی از این قوانین بسیار مهم است.

در چه صورتی خواهرزاده و برادرزاده ارث می‌برد؟

به گزارش زنهار؛ بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالی که در طول زندگی خود جمع کرده است قطع می‌شود و به‌صورت کاملا غیر ارادی این اموال به ورثه وی می‌رسد. ورثه به خویشاوندانی گفته می‌شود که از نزدیک‌ترین درجه و طبقه شروع می‌شوند و تا دور‌ترین درجات خویشاوندی پیش می‌رود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ارث خواهرزاده و برادرزاده می‌پردازیم.

وراث یا به موجب سبب ارث می‌برند یا به موجب نسب. وراثی که به موجب سبب ارث می‌برند به سه طبقه تقسیم می‌شوند. وراث طبقه اول از پدر، مادر، فرزند و نوه تشکیل می‌شود. وراث طبقه دوم شامل پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آن‌ها می‌شود. همچنین وراث طبقه سوم شامل خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آن‌ها می‌گردد.

یکی از موضوعات و سوالاتی که پرسیده می‌شود آن است که سهم‌الارث خواهرزاده و برادرزاده چه میزان است؟

در رابطه با این موضوع باید گفت علاوه‌بر طبقات وراث، درجات آن‌ها نیز دارای اهمیت است. طبقات ارث هر کدام دارای درجات متفاوتی است و هر درجه نسبت به درجه پایین‌تر خود دارای اولویت در برخورداری از ارث است. همان‌گونه که طبقه اول نسبت به سایر طبقات دارای اولویت است و اگر در طبقه اول فردی موجود باشد سایر افراد در طبقات دیگر ارث نمی‌برند. بنابراین خواهران یا برادران تنها در صورتی سهم می‌برند که وراث حاضر در طبقه اول حضور نداشته باشند.

در مورد خواهرزاده و برادرزاده باید گفت این افراد نیز در صورتی ارث می‌برند که خواهر و برادر هنگام فوت متوفی و تقسیم ارث در قید حیات نباشند. به همین دلیل خواهر در صورتی ارث خواهد برد که از طبقه اول متوفی هیچ درجه‌ای موجود نباشد یا به عبارت دیگر متوفی؛ پدر، مادر، فرزند و نوه نداشته باشد.

همچنین برادرزاده و خواهرزاده متوفی زمانی ارث خواهند برد که درجه بالاتر یعنی برادر و خواهر متوفی وجود نداشته باشند.

طبق قانون، میزان سهم هر یک از خواهرزاده و برادرزاده متوفی طبق میزان ارث والدین آن‌ها (خواهر و برادر متوفی) است. یعنی اگر خواهر متوفی فوت کرده باشد و یک پسر داشته باشد، وی به میزان سهم مادرش ارث خواهد برد و اگر برادر متوفی فوت کرده باشد و دارای یک دختر باشد دختر وی به میزان پدر خود که برادر متوفی می‌شود ارث می‌برد. به بیان دیگر پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار