ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم است؟

سوالی‌که مطرح می‌شود آن است که آیا ازدواج موقت بدون اجازه همسر از منظر قانونی صحیح است؟ در واقع، پرسش اینجا است که آیا مردان می‌توانند پنهانی و دور از چشم همسر خود اقدام به ازدواج موقت نمایند؟

ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم است؟

به گزارش زنهار؛ در مجتمع‌های قضایی به وفور دیده می‌شود مردان اقدام به ازدواج موقت بدون رضایت همسر خود می‌کنند. در این شرایط ممکن است زن دائم اقدام به طلاق و جدایی از همسر خود کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ازدواج موقت بدون اجازه همسر می‌پردازیم.

آیا ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم است؟

در قانون مجازات اسلامی در رابطه به این موضوع که ازدواج بدون اذن و اجازه همسر جرم است یا خیر مقرره‌ای مطرح نشده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست و دادگاه نمی‌تواند این ازدواج را باطل کند.

همسر اول چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

اگر مرد بدون اجازه از همسر اول خود اقدام به ازدواج موقت کند، این حق برای زن اول به وجود می‌آید که تقاضای طلاق کند. علاوه‌بر این می‌تواند برای دریافت مهریه نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

زوجه برای دریافت مهریه خود باید از طریق اجرای ثبت اقدام کند. همچنین مهریه از طریق مراجع قضایی (دادگاه‌ها) قابل پیگیری نیست.

اگر مرد شرط ازدواج دوم با اجازه همسر را در عقدنامه امضاء کرده باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی‌که مردی در زمان عقد ازدواج چنین شرطی را امضا کرده باشد،زن می‌تواند با اثبات عسر و حرج (سختی که در زندگی متحمل شده است) طلاق بگیرد.

عواقب ازدواج موقت بدون اجازه همسر

ثبت نکردن ازدواج دائم جرم است. مجازات این جرم مطابق قانون جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که ثبت نکردن ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نبوده و به همین دلیل مجازاتی برای آن در قانون بیان نشده است. زیرا لزومی به اثبات این واقعه مانند ازدواج دائم نیست. به هر روی، فارغ از بحث کیفری زن با اثبات ازدواج مجدد شوهر می تواند به استناد بند ۱۲ شروط عقد نامه تقاضای طلاق کند.

بند ۱۲: زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

آیا زن می‌تواند پس از طلاق مهریه خود را هم اخذ کند؟ 

بله. این حق برای زن وجود دارد که با طلاق، مهریه خود را نیز از شوهر مطالبه کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار