کدام استان‌ها برفی می‌شوند؟

با تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز پنجشنبه بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و باران در استان‌های گیلان و مازندران تداوم داشته و احتمال سیلاب و لغزندگی جاده ها، کولاک و برف و مه گرفتگی در مسیرهای کوهستانی وجود دارد.

کدام استان‌ها برفی می‌شوند؟

به گزارش زنهار؛ بارش برف در جاده‌های استان‌های شمال غربی و شمالی کشور گزارش شده، هموطنان برای سفر به این استان‌ها در جاده‌های کوهستانی تجهیزات زمستانی خودرو را به همراه داشته باشند. همچنین وزش باد شدید و بروز پدیده گرد و غبار و کاهش میدان دید رانندگان در استان‌های جنوبی و مرکزی کشور هم گزارش شده است.

فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی اعلام کرد : طی ۲۴ ساعت آینده شاهد بارش باران در بیشتر نقاط کشور هستیم، اما در روزهای آینده به تدریج دمای هوا افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی به کشور برای ۲۴ ساعت آینده در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات زاگرس بارش باران خواهیم داشت.

وی افزود: شدت بارندگی برای امروز که در حد هشدار نارنجی است در گیلان، غرب مازندران، زنجان، البرز، قزوین و نوار شمالی تهران رخ خواهد داد که برای این مناطق لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها پیش‌بینی شده است.همچنین، مه‌گرفتگی موجب کاهش دید برای این مناطق خواهد شد.

گودرزی با بیان اینکه روز جمعه در شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز بارش‌ها ادامه دارد، تصریح کرد: روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و غرب سواحل کشور بارش‌های پراکنده را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده تشکیل توده گرد و غبار در کشور عراق است که این پدیده به سبب وزش باد و حرکت آن بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب و جنوب کشور را در بر خواهد گرفت.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد:علاوه بر توده گرد و خاک در بخش‌هایی از جنوب غرب، غرب، مرکز، شرق و شمال شرق برای امروز باد و گرد و غبار خواهیم داشت که سبب کاهش دید در جاده‌های مواصلاتی این مناطق خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت دمای کشور نیز گفت: امروز در سواحل غربی دریایی خزر و اردبیل ۳ تا ۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت و برای دو روز آینده در سواحل شرقی دریای خزر و شمال شرق ۸ تا ۱۲ درجه افزایش رخ خواهد داد.
گودرزی تصریح کرد: تهران برای امروز بعداز ظهر رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید توام با گرد و خاک دارد و بیشینه دما نیز به ۱۹ درجه بالای صفر می‌رسد. 

تهران 

سازمان هواشناسی استان تهران در اطلاعیه‌ای نسبت به لغزندگی جاده‌ها به ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها و احتمال آبگرفتگی معابر شهری و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و خطر برخورد صاعقه هشدار داد.

در هشدار هواشناسی سطح زرد سازمان هواشناسی استان تهران آمده است: فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان، بارش باران و برف در برخی ساعات، رعد و برق و وزش باد شدید تا خیلی شدید گاهی کولاک و تگرگ از ظهر پنجشنبه (چهارم فروردین ماه شروع) و تا صبح جمعه (پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۱) ادامه دارد.

بخش‌های شمالی و مرکزی استان رگبار باران و رعد  و برق گاهی وزش باد شدید تا خیلی شدید و احتمال تگرگ  و بخش‌های جنوبی استان رگبار پراکنده، گاهی وزش باد شدید تا خیلی شدید و خیزش موقتی گرد و خاک است.

نوع مخاطره لغزندگی جاده‌ها به ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها و احتمال آبگرفتگی معابر شهری و بالاامدن سطح آب رودخانه‌ها و خطر برخورد صاعقه اعلام شده است.

این سازمان احتیاط در تردد جاده‌های کوهستانی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی، پرهیز از کوهنوردی، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیرها را توصیه کرد.

همچنین سامانه دوم، افزایش وزش باد زمان شروع بعدظهر پنجشنبه چهارم فروردین ماه تا پایان روز شنبه ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ است که وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید (در بخش های جنوبی استانبا خیزش موقتی گردو خاک) را موجب می‌شود.

نوع مخاطره احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه های موقت خطر ریزش سنگ از کوه در جاده‌های کوهستانی است بنابراین این سازمان احتیاط در تردد از جاده‌های کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها و پرهیز از پرواز گلایدرها را توصیه کرد.

اردبیل 

اداره کل هواشناسی استان اردبیل با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که بر اساس نقشه‌های هواشناسی در پی ورود یک جبهه بارشی قوی، مناطق جنوبی استان اردبیل طی امروز و فردا شاهد بارش سنگین برف خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارش پیش بینی انجام شده با هشدارهای نسبت به فعالیت یک سامانه سرد و بارشی، بارش باران و به خصوص برف در مناطقی از استان اردبیل به ویژه در مسیر جاده سرچم، نوار شرقی استان و دامنه‌های کوهستان سبلان قابل ملاحظه خواهد بود.

 این سامانه بارشی به شکل تشدید ناپایداری جوی، وزش باد تند، بارش برف، کولاک در جاده‌های مواصلاتی تا ظهر جمعه پنجم فروردین در سطح استان اردبیل فعال خواهد بود.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل بر این اساس از شهروندان خواست به علت تداوم هوای بسیار سرد توام با یخبندان از سفرهای غیر ضروری اجتناب به اطلاعیه‌های این اداره کل به هنگام سفر توجه کنند. اکنون آسمان استان اردبیل نیمه ابری تا تمام ابری توام با بارش خفیف برف در مناطق کوهستانی است.

مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که هم اکنون همه مسیرهای جاده‌ای اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها جریان دارد.

بر اساس اعلام این مرجع، هم اکنون در مسیر مشگین‌شهر ـ پارس آباد و رضی ـ گرمی مه گرفتگی همراه با بارش خفیف برف و پارس‌آباد ـ بیله‌سوار و پارس‌آباد ـ اصلاندوز بارش باران گزارش شده است.

مرکز مدیریت راه‌های استان اردبیل همچنین اعلام کرد که جاده کوهستانی خلخال به پونل به دلیل نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

فرمانداران شهرستان گرمی و انگوت اعلام کردند که با تلاش راهداران و با تامین ماشین آلات مورد نیاز، راه ارتباطی مسدود شده روستاهای این ۲ شهرستان امروز بازگشایی شده و تردد در آنها جریان می‌یابد.بازگشایی مسیر ارتباطی بین شهری و جاده‌های روستایی شهرستان با قوت جریان دارد ولی به علت بارش برف و تداوم چند روزه کولاک در منطقه، بازگشایی همه مسیرها مقدور نشده است.

آذربایجان شرقی 

غلامرضا رسول زاده معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر ۳۵ روستای استان در محاصره برف و کولاک است و تلاش برای شکستن این محاصره به رغم سردی هوا و کولاک، ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بارش سنگین برف طی روزهای گذشته در چهار شهرستان ورزقان، اهر، کلیبر و هوراند تعدادی از راه‌های اصلی و روستایی مسدود کرده بود، گفت: در سه روز گذشته راه ۴۵۰ روستای مسدود شده استان به علت بارش برف سنگین بازگشایی شد.

وی ادامه داد: اکنون راه‌های اصلی در این مناطق باز است اما همچنان کولاک، مه و گاه بارش برف حاکم است و پیش بینی می شود در صورت آرام شدن شرایط جوی راه های روستایی تا عصر امروز بازگشایی شوند.

بارش برف در آغازین روزهای بهار در نیمه شمالی آذربایجان شرقی، موجب بسته شدن راه های روستایی و بروز برخی مشکلات در شهرهای شمالی این استان شد.

آذربایجان غربی 

مهدی صابری رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: هوای استان تا پایان هفته جاری ناپاید ار بوده و بارش برف و باران در استان ادامه دارد.

براساس نقشه های پیش یابی باتداوم فعالیت امواج تراز میانی جو تا اواخر هفته جاری وزش باد نیز پیش بینی می شود وروزهای پنجشنبه و جمعه به ویژه در جنوب استان این پدیده تداوم دارد.

وی با بیان اینکه تغییرات دمایی چندانی برای استان پیش بینی نمی شود ادامه داد: هوای استان در روز پنجشنبه قسمتی تا نیمه ابری در برخی ساعات همراه با بارش برف و باران و وزش باد شدید خواهد بود و روز جمعه نیزدر مرکز و جنوب استان وزش باد شدید و بارش برف و باران پراکنده پیش بینی می شود.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در اغلب نقاط استان بارشهای پراکنده ثبت شده است و بیشترین میزان در چالدران با سه و تکاب با ۲.۵ میلیمتر بوده است و شهرهای مهاباد، پلدشت، سلماس و سردشت بدون بارش بوده اند.

آذربایجان غربی در ۱۰ روز گذشته شاهد بارش برف و باران متناوب بوده است.

مازندران 

هواشناسی مازندران با پیش‌بینی ورود سامانه بارشی جدید، نسبت به بارش رگباری باران و برف و وزش باد شدید و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها بویژه در ارتفاعات مرکزی و غربی استان هشدار داد.

اداره کل هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح نارنجی پیش‌‍بینی کرد که با شکل گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی همراه با عبور امواج در تراز میانی جو، سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز پنجشنبه در استان فعال می‌شود و تا روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت که طی این مدت علاوه بر بارش رگباری باران و برف و وزش باد شدید، شهروندان شاهد وقوع رعد و برق و ایجاد روان آب و احتمال سیلابی شدن رودخانه ها خواهند بود.

هواشناسی مازندران بیشترین منطقه اثر این سامانه جدید بارشی را در مناطق آلاشت، بلده، سوادکوه، رینه، سوادکوه شمالی، سیاه بیشه، شیاده بندپی بابل، کجور، کیاسر، کلاردشت واقع در ارتفاعات مرکزی و غربی این استان اعلام کرد.

مه آلود شدن هوا، کاهش دید، کولاک و برف و اختلال در تردد جاده‌‌ای بویژه در محورهای کوهستانی از دیگر پیامدهای سامانه جدید بارشی است که هواشناسی نسبت به آن هشدار داد.

هواشناسی مازندران در این اخطاریه همچنین علاوه بر تاکید بر رعایت جوانب احتیاط در ترددهای جاده ای، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها ها و مسیل‌ها، به کوهنوردان نیز توصیه کرد از صعود به ارتفاعات این استنا در طی این مدت خودداری کنند.

طبق پیش‌بینی هواشناسی مازندران، با ورود سامانه جدید بارشی از بعدازظهر امروز، ناپایداری‌های جوی تا اواسط هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و در این مدت بومیان و مسافران شاهد بارش باران و برف و وزش باد بویژه در ارتفاعات مرکزی و غربی خواهند بود.

شرایط جوی مازندران براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش یابـی هواشناسـی در روز جاری در مناطق ساحلی و جلگه ای نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما و از اواخر روز ابری بویژه در نیمه غربی استان با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات نیز نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما بتدریج ابری و مه آلود همراه با رگبار باران و برف ، وزش باد شدید ، احتمال وقوع رعد و برق و تگرگ پیش‌بینی شده است.

طبق پیش‌بینی هواشناسی، آسمان مازندران در روز جمعه نیز در مناطق ساحلی و جلگه‌ای نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات نیز ابری و مه آلود همراه با کاهش دما ، گاهی با بارش باران و برف و وزش باد نسبتا شدید همراه خواهد بود.

البرز

سروان مسعود خانجانی کارشناس کنترل ترافیک پلیس راه البرز از بارش پراکنده برف ، لغزندگی و ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس در محدوده این استان خبر داد.

وی اظهار داشت : این بارش در محدوده کندوان به صورت پراکنده برف است که ضرورت دارد رانندگان با احتیاط رانندگی کنند. با توجه به بارش ها و لغزنده بودن سطح محور رانندگان ضمن رعایت سرعت مطمئنه ، فاصله طولی  را با خودروهای دیگر رعایت کنند.

خانجانی درخصوص وضعیت ترافیکی راه های استان البرز گفت: اکنون ترافیک در خط جنوبی جاده کرج - چالوس از محدوده شهرستانک  کرج تا دهانه جنوبی تونل کندوان سنگین است .

وی افزود: درهمین محدوده در خط شمالی نیز ترافیک به صورت مقطعی سنگین گزارش شده است.

 اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان بهاری از شهروندان و مسافران و گردشگران خواست از حضور در اماکن پرخطر و حادثه خیز خودداری کنند.

امروز پنجشنبه چهارم فروردین  و فردا جمعه بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی احتمال وقوع طوفان در کرج وجود دارد و به این جهت شهروندان و گردشگران باید از حضور در نقاط پرخطر نظیر تابلوهای تبلیغاتی، مسیر رودخانه کرج، ساختمان های نیمه کاره و سایر نقاطی که طی سفر احتمال سقوط سنگ  وجود دارد اجتناب کنند. 

سمنان 

اداره کل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار زرد از امکان اختلال در تردد خودروها به دلیل برش باران و برف به همراه لغزندگی و مه‌آلودگی جاده‌ها خبر داد.

ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: هشدار زرد هواشناسی مربوط به شامگاه پنجشنبه تا شامگاه دوشنبه است. بارش پراکنده باران، گاهی رعد و برق برای بیشتر نقاط استان و بارش برف همراه با مه آلودگی برای ارتفاعات و نواحی سردسیر دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: وزش باد شدید و نسبتا شدید دیگر پدیده روزهای آینده در تمام نقاط استان سمنان است که با شدت بیشتر در روزهای جمعه و شنبه پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان، احتمال خسارات ناشی از باد و امکان اختلال تردد در محورهای استان به دلیل بارش باران و برف و مه‌آلودگی و لغزندگی را مهمترین اثر مخاطرات سامانه جوی تا دوشنبه عنوان کرد.

وی بیان کرد: احتیاط در کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، خودداری از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و سازه های گلخانه‌ای، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان است.

کرمانشاه 

سعید قاسمی رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه از احتمال بارش پراکنده باران و گاهی تگرگ در نواحی شمالی و شرقی استان طی امروز و فردا خبر داد و گفت: هفته آینده هم هوای خشکی خواهیم داشت و خبری از بارش باران نیست.

وی گفت :بر اساس آخرین تحلیل از داده های هواشناسی، سامانه ای ناپایدار از امروز تا روز یکشنبه هفته آینده جو منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد که به تناوب سبب وزش باد نسبتاً شدید، بارش پراکنده باران و احتمالاً رعد و برق در سطح استان خواهد شد.

به گفته او، شرایط ناپایدار طی ساعاتی از امروز و فردا (جمعه) بویژه در نواحی شمالی و نیمه شرقی استان از نمود بیشتری برخوردار است و بارش ممکن است گاهی اوقات با رگبار پراکنده تگرگ نیز همراه شود.

زنجان 

سونا صرفی کارشناس اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: باد شدید و رگبار باران همراه با رعد و برق زنجان را فرا می گیرد. بعدازظهر امروز شاهد وزش باد به نسبت شدید تا شدید، رگبار باران، رعد و برق و احتمال تگرگ می شویم.

به گفته وی در ارتفاعات استان احتمال وقوع کولاک برف وجود دارد. از امروز نفوذ گرد و غبار به استان زنجان پیش بینی می شود که با احتمال خیزش گرد و خاک به صورت محلی در اثر وزش باد شدید نیز همراه خواهد شد.  غبار آلودگی هوا با شدت و ضعف تا روز دوشنبه هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

همدان 

محمدحسن باقری شکیب کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان از صدور هشدار سطح نارنجی به دلیل فعالیت یک سامانه بارشی، کاهش دمای هوا و افزایش سرعت وزش باد در این استان خبر داد. 

وی افزود: کاهش شدید دمای هوا ممکن است موجب سرمازدگی درختان و محصولات باغی شود که به کشاورزان توصیه می‌شود تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود در نظر بگیرند.

بر اساس بررسی داده ها و نقشه های پیش یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری تا تمام ابری همراه با وزش باد شدید، بارش پراکنده باران و غبارآلودگی هوا پیش بینی می شود.

قزوین 

مریم بهروزی کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین گفت: نخستین هشدار سطح نارنجی در سال جدید به علت رگباری شدن باران از بعدازظهر امروز، از سوی این اداره کل صادر شد.

با توجه به هشدار سطح زرد شماره ۲ روز گذشته، برای امروز این هشدار به سطح نارنجی تغییر پیدا کرد که پیامد آن بارش های رگباری همراه با وزش بادهای شدید و به نسبت شدید خواهد بود.

وی ادامه داد: بارش های امروز بعدازظهر همراه با رعد و برق بوده و در ارتفاعات شمالی استان نیز بارش برف و باران، وزش باد شدید و به نسبت شدید پیش بینی شده که از ظهر امروز تا بامداد فردا /جمعه/، به خصوص برای نیمه شمالی استان پیش بینی شده است.

این کارشناس هواشناسی تاکید کرد: با توجه به وزش بادهای شدید، احتمال خسارت به سازه های موقت و سبک، لغزندگی سطح جاده و اختلال در تردد، احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها به همراه کاهش دید افقی دور از دسترس نخواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار