مجازات مرد متاهلی که رابطه نامشروع دارد

متاسفانه امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق و جدایی میان زوجین، وجود رابطه نامشروع از سوی یکی از آنان است.

مجازات مرد متاهلی که رابطه نامشروع دارد

به گزارش زنهار؛ در قانون مجازات اسلامی برای انجام اعمال جنسی میان زن و مردی که رابطه زوجیت با یکدیگر ندارند، مجازات‌هایی پیش‌بینی شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه نامشروع مرد متاهل می‌پردازیم.

بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی، انجام زنا توسط مرد متاهل در شرایطی زنای محصنه تلقی می‌شود که مرد دارای همسر دائمی( نه موقت) باشد. در حالیکه بالغ و عاقل است با همسر خود نزدیکی کرده باشد. همچنین هر وقت که بخواهد امکان رابطه زناشویی با همسر خود را داشته باشد. بنابراین اگر مرد متاهل شرایط این ماده را داشته باشد و زنایی مرتکب شود عنوان زنا، زنای محصنه خواهد بود.

البته بر اساس ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی، اموری از قبیل مسافرت، زندانی بودن، عادت ماهیانه و بیماری‌های مقاربتی سبب می‌شود که مرد متاهل از احصان خارج شود. اگر در این شرایط با زنی زنا کند دیگر زنا از نوع زنای محصنه تلقی نمی‌شود. اما اگر بخواهیم مجازات زن به خاطر سکس و رابطه با مرد متاهل را بررسی کنیم باید آن را در دو حالت مختلف توضیح دهیم:

بر اساس ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی، زن درصورتی‌که دارای همسر دائمی باشد و در حالی‌که بالغ و عاقل بوده، با وی نزدیکی شده باشد و امکان رابطه زناشویی با همسر خود را نیز داشته باشد، زنای محصنه تلقی می‌شود. در اینجا چون زن متاهل با مرد متاهل رابطه زنا برقرار کرده است، هر دو به مجازات زنای محصنه محکوم می‌شوند.

علاوه‌براین، ممکن است که زن مجرد با مرد متاهل رابطه جنسی داشته باشد. در این شرایط از آن جهت که زن، محصنه یا متاهل نیست و تنها مرد متاهل یا محصن است، صرفا مرد به مجازات زنای محصنه محکوم خواهد شد. بنابراین زن مجرد را نمی‌توان به جرم زنای محصنه مجازات کرد.

مجازات زنای محصنه یا مجازات سکس با مرد متاهل نیز در ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. بر اساس این ماده، حد زنا برای شخص زناکاری که در شرایط احصان است (اعم از زن متاهل یا مرد متاهل) مجازات رجم یا سنگسار شدن است.

البته درصورتی‌که امکان اجرای حکم رجم وجود نداشته باشد با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه، اگر جرم زنای با مرد متاهل از طریق بینه هم‌چون شهادت شهود ثابت شده باشد، زن به خاطر متاهل بودنش به مجازات اعدام محکوم می‌شود. اما اگر زنای محصنه با مرد متاهل از طریق غیر بینه به اثبات رسیده باشد، زن متاهل به مجازات صد ضربه شلاق محکوم می‌شود.

اگر هم زنی که با مرد متاهل رابطه داشته، مجرد باشد به مجازات زنای غیر محصنه محکوم می‌شود. یعنی مجازاتش صد ضربه شلاق به خاطر رابطه با مرد است. همچنین اگر رابطه با مرد متاهل حکم زنا را نداشته و رابطه نامشروع باشد، مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه را در پی دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار