پرداخت غرامت مرخصی زایمان به‌صورت ماهانه

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا واریز ماهانه یا یک جای غرامت مرخصی زایمان "اختیاری" است یا به یک رویه واحد برای همه بیمه شدگان تبدیل شده است؟ اظهار کرد: بیمه شدگان مشمول ما، حق انتخاب دارند. ولی عموما به سمت دریافت ماهانه رفته و استقبال کرده‌اند.

پرداخت غرامت مرخصی زایمان به‌صورت ماهانه

به گزارش زنهار؛ مهدی شکوری درباره برقراری ماهانه غرامت مرخصی زایمان توضیح داد و در این باره اظهار کرد: از شهریورماه سال جاری که دستورالعمل پرداخت ماهانه دستمزد مرخصی زایمان صادر شده است، غرامت‌ها را به طور مرتب و ماهانه پرداخت می کنیم و رشد خوبی هم داشته است.

وی افزود: قبل از صدور این دستورالعمل، شش ماه استحقاقی پس از اتمام دوره مرخصی به صورت یکجا پرداخت می‌شد که با تدابیر اتخاذ شده سازوکاری فراهم شد تا فردی که در مرخصی زایمان به سر می برد بتواند هرماه مبلغی را دریافت کند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پرداخت ماهانه غرامت ایام بارداری جزو تکالیف مقرر ما است که هرماه انجام می دهیم و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است گفت: هرماه دستمزد مذکور برای افرادی که شماره حسابشان را اعلام کرده‌اند واریز می‌شود.

شکوری در پاسخ به اینکه  چرا پرداخت این هزینه بعضا با وقفه همراه است؟ گفت: علت به ارسال لیست از سوی کافرما برمی‌گردد. به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کمک غرامت آذرماه را بپردازیم باید لیست آذرماه از سوی کارفرما ارسال شده باشد که ببینیم کارکردی برای فرد رد شده یا صفر است. طبق ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی، کارفرما یک ماه مهلت دارد تا لیست کارکنانش را ارسال کند؛ به این ترتیب وضعیت فرد در آذر تا انتهای دی ماه مشخص می شود اما به محض اینکه لیست بیاید، این هزینه پرداخت می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا واریز ماهانه یا یک جای غرامت مرخصی زایمان اختیاری است یا به یک رویه واحد برای همه بیمه شدگان تبدیل شده است؟ اظهار کرد: بیمه شدگان مشمول ما، حق انتخاب دارند. ولی عموما به سمت دریافت ماهانه رفته و استقبال کرده‌اند.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در خاتمه گفت: نکته دیگر در باب غرامت ایام بارداری گفت: با وجود ۹ ماهه شدن مرخصی زایمان، شماری از افراد تمایل ندارند  آن را بیش از شش ماه ادامه دهند و چون افرادی را در خانوده دارند که از فرزندشان مراقبت کند لذا ترجیح می دهند که زودتر به سرکار برگردند و مرخصی زایمان را شش ماهه استفاده می‌کنند؛ اما به هر صورت طبق قانون مرخصی زایمان تا ۹ ماه قابل استفاده است./ ایسنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار