آیا زنان بعد از ازدواج موقت هم باید عده نگه دارند؟

عده، مدت زمانی است که زن می‌بایست پس از فوت شوهر یا طلاق، از ازدواج مجدد خودداری نماید.

آیا زنان بعد از ازدواج موقت هم باید عده نگه دارند؟

به گزارش زنهار؛ در مورد وجود عده در ازدواج دائم بحثی وجود ندارد و زن مکلف است پس از انحلال نکاح دائم به هر طریق اعم از فوت، طلاق و فسخ، مدتی از ازدواج مجدد بپرهیزد. اما آیا عقد موقت نیز عده دارد؟ میزان آن چقدر است؟

عقد موقت

در قانون مدنی با پیروی از شرع، عقد نکاح به دو نوع تقسیم شده است: نکاح دائم و نکاح موقت. یکی از انواع عقد نکاح، عقد موقت یا همان صیغه است. عقد موقت همان‌طور که از نام آن پیداست محدود به زمان مشخص و معینی است. بر خلاف نکاح دائم که محدودیت زمانی ندارد.

برای اینکه عقد موقت، صحیح باشد لازم است که شرایط انعقاد آن رعایت گردد. از جمله این‌که مدت زمان و مهریه عقد موقت تعیین شده و مشخص باشند. چرا که در غیر این‌صورت، عقد موقت صحیح نبوده و باطل است و در نتیجه، فاقد آثار تعیین شده در قانون است.

آیا زن صیغه‌ای عده دارد؟

در نکاح موقت، طلاق وجود ندارد بلکه از طریق انقضاء مدت و بذل مدت (بخشیدن بقیه مدت نکاح توسط مرد) این ازدواج از بین می‌رود. بنابراین ممکن است گفته شود که در این نکاح، چیزی به نام عده نیز وجود ندارد و زن مکلف به خودداری از ازدواج مجدد در مدتی پس از انحلال نکاح نیست.

اما این‌طور نیست و ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم دارای عده است منتها مدت آن متفاوت از ازدواج دائم است.

گفتیم ازدواج موقت به سه طریق منحل می‌شود:

انقضاء مدت: اصولا نکاح موقت برای مدت معینی شکل می‌گیرد. بنابراین پس از سپری شدن آن مدت، عقد منحل می‌شود.

بذل مدت: بذل مدت به این معنی است که شوهر، مدت زمان باقی‌مانده عقد موقت را به زن ببخشد و نکاح را منحل نماید.

فوت شوهر: این مورد انحلال با عقد دائم مشترک است.

عده زن در صورت انقضاء مدت و بذل مدت در نکاح موقت چقدر است؟

عده عقد موقت هم در صورت بذل مدت و هم در صورت انقضای مدت یکسان است و بر اساس ماده ۱۱۵۲ قانون مدنی، دو طهر است. یعنی دو بار عادت ماهیانه کامل.

چنان چه زن با توجه به سن باید عادت ماهیانه ببیند ولی به دلایلی عادت زنانگی نداشته باشد، مدت زمان عده چهل و پنج روز خواهد بود. در صورتی هم که زن باردار باشد، باید تا اتمام زایمان عده نگاه دارد.

عده زن در صورت فوت شوهر در نکاح موقت چقدر است؟

عده وفات شوهر در عقد موقت نیز مانند عقد دائم چهار ماه و ده روز است. نکته‌ای که وجود دارد این است که نگه داشتن عده برای زن یائسه و زنی که پیش از رابطه جنسی عقد نکاحش منحل گردد، ضروری نیست.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار