ادویه‌ای که تمام بیماری‌ها را ضربه فنی می‌کند

محققان دارچین را به عنوان "گیاه دارویی چند منظوره" معرفی می کنند.

ادویه‌ای که تمام بیماری‌ها را ضربه فنی می‌کند

به گزارش زنهار؛ دارچین، اسم پودر رایجی است که از چندین گونه گیاهی مختلف به نام Cinnamomum به دست می‌آید و به عنوان پرمصرف‌ترین ادویه در جهان شناخته می‌شود.

1. خواص قرص دارچین برای دیابت و جلوگیری از مقاومت به انسولین

آیا مصرف مکمل های دارچین در کنترل قند خون اثرگذار هستند؟ در تعدادی از مطالعات نشان داده شده است که دارچین اثرات سودمندی بروی سطح قند خون و حساسیت به انسولین می گذارد، یعنی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و یا مقاومت به انسولین موثر باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دارچین می تواند به چندین جهت مانند کمک به افزایش سنتز گلیکوژن در کبد و افزایش جذب گلوکز در عضلات اسکلتی، منجر به بهبود سلامت متابولیک شود. احتمالا وجود ترکیباتی در پودر دارچین به نام پلیمرهای متیل هیدروکسی کالکون (MHCPs) در ایجاد خاصیت حساسیت به انسولین این ماده موثر هستند.

با این وجود، اطمینان به هر مطالعه ای که نشان می دهد دارچین می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 مفید باشد خوب نیست، زیرا مصرف دارچین لزوما برای کاهش سطح قند خون در طولانی مدت موثر نیست. در انتخاب بهترین نوع قرص‌ دارچین برای دیابت، دارچین سیلان (که معمولاً رنگ‌های روشن‌تری دارد) نسبت به دارچین کاسیا (که رنگ تیره‌تری دارد) در تنظیم قند خون اثرگذاری کمتری دارد.

2. خواص قرص دارچین برای لاغری 

آیا قرص دارچین برای کاهش وزن مفید است؟ این احتمال وجود دارد که دارچین علاوه بر بهبود سایر نشانگرهای سلامت برای کنترل وزن هم مفید است. در یک آزمایش دوسرکور تصادفی 6 هفته ای، 116 فرد مبتلا به سندرم متابولیک به طور تصادفی در دو گروه مداخله رژیم غذایی قرار گرفتند: گروهی که روزانه 6 قرص دارچین (معادل 3 گرم) و گروهی که روزانه 6 کپسول آرد گندم مصرف می کردند (معادل 2.5 گرم). نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که قرص دارچین مصرف می‌کردند در مقایسه با گروه دارونما  که قرص آرد گندم مصرف کرده بودند کاهش بیشتری در قند خون ناشتا، دور کمر و شاخص توده بدنی داشتند.

3.خواص قرص دارچین برای کاهش فشار خون و کلسترول

در مطالعات مشخص شد که دارچین می تواند منجر به کاهش چندین مورد از رایج ترین عوامل خطر بیماری قلبی شود. اگرچه همه مطالعات اثرات قابل توجهی دارچین بروی سلامت قلب را نشان نداده اند، اما در چندین مطالعه کوچک مشخص شده است که قرص های دارچین می توانند برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید موثر باشند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که توسط انجمن دیابت آمریکا صورت گرفت، مشخص شد بزرگسالانی که به مدت 40 روز قرص دارچین مصرف کرده بودند میزان قند خون، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "بد") و کلسترول کلی در آنها کاهش پیدا کرد، در حالی که گروه دارونما که قرص دارچین مصرف نکردند چنین تغییراتی نداشتند. علاوه بر این، دارچین می تواند مانع از تشکیل لخته خون نیز شود.

4. خواص قرص دارچین داشتن برای کاهش التهاب

دارچین حاوی تعدادی آنتی اکسیدان و ترکیبات سودمند است که برای کنترل التهاب و مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مانند تانن ها، فلاونوئیدها، گلیکوزیدها، ترپنوئیدها و آنتراکینون ها موثر است. علاوه بر این دارچین می تواند گردش خون را افزایش دهد، ترمیم بافت را بهبود ببخشد و برای رفع کامل درد مفید باشد.

5. خواص قرص دارچین برای محافظت از سلامت مغز

در نتایج مطالعات حیوانی مشخص شده است که پودر دارچین فوایدی مانند محافظت از مغز با کاهش استرس اکسیداتیو را فراهم می کند. یعنی دارچین پتانسیل کمک به پیشگیری از بروز بیماری های مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون را می تواند داشته باشد. محققان معتقدند که دارچین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد با محافظت از نورون ها در برابر استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب سلولی از سلامت شناختی نیز پشتیبانی می کند.

6. فواید قرص دارچین برای پوست و مقابله با عفونت ها

دارچین دارای خواص ضد میکروبی، آنتی بیوتیکی، ضد قارچی و ضد ویروسی زیادی است، یعنی دارچین با این خواصی که دارد قادر به حمایت از سیستم ایمنی است و می تواند برای کاهش خطر ابتلا به عفونت هایی مانند کاندیدا، برونشیت، سرماخوردگی، گلودرد استرپتوکوکی و ذات الریه موثر باشد.

دارچین همچنین می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های مضر در دهان، به تازه‌سازی نفس و از سلامت دندان‌ها هم حمایت کند. علاوه بر این، به نظر می رسد دارچین برای درمان بیماری های پوستی، از جمله آکنه، قرمزی و سوزش، روزاسه و آلرژی های پوستی هم مفید است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار