این قرص آلزایمر را فراری می‌دهد

بنابر یک پژوهش جدید قرص ویاگرا می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

این قرص آلزایمر را فراری می‌دهد

به گزارش زنهار؛ قرص ویاگرا می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. محققان دانشگاه کلیولند در ایالت اوهایوی آمریکا می گویند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که سیلدنافیل مصرف می‌کردند، درمقایسه‌ با دیگران ۶۹ درصد کمتر بود. نتیجه این پژوهش شش ساله که در مجله نیچر ایجینگ (Nature Aging) منتشر شده حاصل آنالیز داده های پزشکی بیش از۷ میلیون بیمار است. سیلدنافیل با نام تجاری ویاگرا، بیشتر برای درمان اختلال نعوظ آلت مردان و همچنین کمک به بیمارانی که از فشار خون بالا در شریانهای ریوی رنج می برند، شناخته می شود اما در درمان و در واقع تصحیح سیستم گردش خون هم موثر است.

دکتر فیکسیونگ چنگ از پژوهشگران ارشد این تحقیق در کلینیک کلیولند در این باره می گوید: «سیلدنافیل نشان داده که قادر است بشکل قابل توجهی بر ترمیم حافظه موثر باشد. این دارو بهترین کاندیدای درمانی است و سطح پروتئین های سمی را هم کاهش می دهد.»

سیلدنافیل با قابلیت هدف قرار دادن همزمان شبکه مولکولی آمیلوئید و تائو، به‌عنوان بهترین داروی کاندیدا شناسایی شد چرا که هم باعث افزایش رشد سلول‌های مغزی می شود و هم پروتئین «تائو» را که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، هدف قرار می‌دهد.

با این حال این تحقیق در مرحله مقدماتی است و هنوز خیلی زود است که بتوان آن را بعنوان داروی قطعی این بیماری معرفی کرد. آزمایشات بالینی متعددی باید روی بیماران مرد و زن انجام شود تا امکان تجویز این قرص های آبی رنگ برای مقابله با فراموشی فراهم شود.

آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری های مرتبط با زوال عقل است که معمولا ارتباط مستقیمی با سن بیمار دارد. سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و اضافه وزن همگی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند. حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان با اشکال مختلف آلزایمر از نوع خفیف تا شدید روبرو هستند و با وجود تعداد زیاد بیماران آلزایمری هنوز درمان موثری برای آن پیدا نشده است.

ویاگرا پیش تر هم در مطالعات بالینی درمان امراضی نظیر سرطان امید بخش ظاهر شده بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار