کاش نکونام برکنار شده بود!

خطیر در نامه خداحافظی‌اش برای استقلال آرزوی موفقیت کرده اما به‌نظر شما چه‌کسی این روزها بیشتر از او خواهان شکست استقلال و نکونام است.

کاش نکونام برکنار شده بود!

به گزارش زنهار، کشمکش‌های 10ماهه سرمربی و مدیرعامل در باشگاه استقلال بالاخره با برکناری مدیرعامل به پایان رسید. یک پایان خوش برای جواد نکونام که انگار برای این اتفاق لحظه‌شماری می‌کرد و یک پایان تلخ برای علی خطیر که چیزی نمانده بود افتخار قهرمانی در لیگ برتر را همراه با تیم استقلال به رزومه‌اش اضافه کند و به لیستی اضافه شود که تعداد اعضایش بیشتر از انگشتان یک دست نیست. علی خطیر از همان روزی که به‌عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد با کادر فنی تیمش اختلافات شدیدی داشت. البته خطیر سعی داشت به این اختلافات دامن نزند و دائما در تلاش برای آرام کردن یا لااقل آرام نشان دادن اوضاع بود. برخلاف جواد نکونام که دائما در مصاحبه‌هایش خطیر را به‌طور مستقیم خطاب قرار می‌داد، مدیرعامل استقلال از این کار پرهیز می‌کرد و در آتش اختلافات نمی‌دمید. اما در نهایت همین مدیرعامل صلح‌طلب بود که قافیه را به سرمربی باخت و حکم برکناری خودش را امضاشده دید. مدیرعامل آبی‌پوشان ساعتی پس از تساوی برابر تراکتور، با حکمی که به امضای 3عضو هیأت‌مدیره این باشگاه رسیده بود، از کار برکنار شد. مهدی افضلی به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره به همراه فرشید سمیعی در مقام نایب‌رئیس و مهدی حیدرزاده به‌عنوان عضو سوم هیأت‌مدیره، برکناری علی خطیر را تصویب کردند. این اتفاق چند روز بعد از واگذاری باشگاه استقلال به پتروشیمی خلیج‌فارس رخ داد.

   کاش برکنارت کرده بودم!

اولین واکنش خطیر به برکناری‌اش انتشار یک نامه خداحافظی با هواداران استقلال بود. مدیرعامل سابق آبی‌ها در این نامه آورده است: «خدا را شاکرم که با تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه استقلال و کادر فنی شایسته، بازیکنان متعصب و حمایت شما عزیزان، در نبردی بزرگ در آستانه کسب عنوان ارزشمند دیگری در ویترین پرافتخار باشگاه محبوب‌مان هستیم. با تبریک و آرزوی موفقیت برای تیم مدیریتی جدید و مجموعه بزرگ هلدینگ خلیج‌فارس، از هم‌اکنون برای ۵فینال باقیمانده، هم‌قسم می‌شویم تا به‌زودی هلهله و غریو شادی آبی‌های متعصب، همه‌جا طنین‌افکن شود…» همانطور که از متن نامه خداحافظی خطیر هم مشخص است، او نگاه ویژه‌ای به قهرمانی احتمالی استقلال دارد و آنچه معادلات مدیریتی در استقلال را برای او پیچیده کرد دقیقا همین موضوع صدرنشینی و قهرمانی استقلال بود. نکته‌ای که به خطیر اجازه نداد رابطه سمی‌اش با جواد نکونام را به خوبی مدیریت کند و فرمان را در دست خودش بگیرد. در واقع خیلی‌ها در طول مدیریت چندماهه خطیر در استقلال منتظر بودند او هر لحظه با برکنار کردن نکونام و یا استعفای خودش، این رابطه پرتنش را به نوعی به پایان برساند. اما خطیر هرگز نتوانست بر تردیدهایش غلبه کند.

   معادله خطیر و جواد؛ فقط یک نفر می‌برد

تیم استقلال تقریبا در تمام طول فصل یعنی در تمام دوران مدیریت علی خطیر صدرنشین لیگ بود. بنابراین خطیر که برای اخراج سرمربی‌ منتظر نخستین لغزش نکونام بود و گفته می‌شد حتی سرمربی بعدی را هم انتخاب کرده بود، هرگز فرصت این کار را پیدا نکرد. صدرنشینی دائمی نکونام باعث می‌شد خطیر درصورت برکنار کردن کادر فنی، عامل قهرمان نشدن استقلال لقب بگیرد و به بازنده بزرگ این دوئل تبدیل شود. از سوی دیگر هر چه استقلال به هفته‌های پایانی و قهرمانی در لیگ نزدیک می‌شد، وسوسه‌های علی خطیر هم بالا می‌گرفت و اجازه نمی‌داد او به استعفا فکر کند. مدیرعامل استقلال به چشم می‌دید که با وجود اختلاف شدید با سرمربی‌اش در آستانه رسیدن به‌عنوان «مدیرعامل باشگاه قهرمان» قرار گرفته و این عنوانی نبود که خطیر بتواند به راحتی از خیر آن بگذرد. به همین دلیل او آن‌قدر در باشگاه ماند تا اینکه بالاخره 5هفته مانده به پایان لیگ از کار برکنار شد. حالا خطیر عنوان قهرمانی را از دست داده و فقط یک اتفاق می‌تواند او را دوباره به فرد برنده تبدیل کند؛ سقوط استقلال از صدر جدول و شکست نکونام در راه کسب عنوان قهرمانی! اتفاقی که نکونام را به یک بازنده تمام‌عیار تبدیل خواهد کرد و علی خطیر را به مدیری که استقلال بدون او نتوانسته صدرنشینی و قهرمانی‌اش را حفظ کند. خطیر در نامه خداحافظی‌اش برای استقلال آرزوی موفقیت کرده اما به‌نظر شما چه‌کسی این روزها بیشتر از او خواهان شکست استقلال و نکونام است؟

خودزنی به سبک فتح‌الله‌زاده

تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال و برکناری مدیرعامل آن هم درحالی‌که آبی‌ها در فاصله 5هفته به پایان لیگ شانس اول قهرمانی هستند، اتفاق عجیبی است که احتمال دارد صدرنشین را به یک شوک منفی دچار کند. به هر حال، این اتفاقات حاشیه‌ای معمولا بدون تبعات نبوده و در موارد مشابه حتی توانسته تیم صدرنشین را با نتایجی ضعیف از صدر به زیر بکشد؛ مانند سال1386 که استقلال در هفته‌های پایانی لیگ ششم با بهترین شرایط در صدر جدول بود و به‌نظر می‌رسید هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع قهرمانی آبی‌‌ها در آن فصل شود، اما در اقدامی مشابه امسال، مدیرعامل باشگاه تغییر کرد و فتح‌الله‌زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید ناصر حجازی را به‌عنوان گزینه جدید برای نیمکت آبی‌ها دائما به ورزشگاه می‌آورد و در جایگاه ویژه می‌نشاند! آن هم درحالی‌که سرمربی تیم صمد مرفاوی بود و تا آن مقطع هم خیلی خوب نتیجه گرفته بود. این اتفاقات کاملا شرایط تیم را به هم ریخت و شاگردان مرفاوی از 5بازی آخر فصل فقط 2امتیاز گرفتند! استقلال با 7امتیاز از آن 5بازی قهرمان لیگ می‌شد اما فقط 2امتیاز گرفت و درنهایت چهارم شد./روبرو نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار