اطلاعیه مهم/ افزایش محدودیت های صدور گواهینامه

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است.

اطلاعیه مهم/ افزایش محدودیت های صدور گواهینامه

به گزارش زنهار، این قوانین محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند. همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی و سایر تصمیمات جدید پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

– عدم نیاز به کارت پایان خدمت

– افزایش سن دریافت گواهینامه از ۲۳ به ۲۵ سال در پایه یک

– محدودیت رانندگی رانندگان جدید در سه ماه اول از ۱۲ شب تا ۵ صبح –

الزام همراهی رانندگان جدید در سفرهای برون‌شهری با راننده مجرب در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه

– رتبه‌بندی گواهینامه‌ها، براساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود.

– افزایش قابل‌ توجه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۳ – برون‌سپاری برخی خدمات پلیس راهور به بخش خصوصی

– استفاده از دوربین‌های هوشمند در ثبت تخلفات – تشدید برخورد با تخلفات رانندگی حادثه‌ساز

– ارائه برخی آموزش‌های رانندگی به‌ صورت آنلاین همچنین علاوه بر قوانین جدید صدور گواهینامه، طرح رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی از سوی فرماندهان سابق پلیس راهور به دولت پیشنهاد شده است.

براساس این طرح، گواهینامه‌ها به سه رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید درمی‌آیند. در مرحله اول، تمامی گواهینامه‌ها سفید رنگ و در رده پایه قرار دارد. در صورتی‌ که راننده برای مدتی طولانی مرتکب تخلفات رانندگی نشود، گواهینامه او به رنگ نقره‌ای درمی‌آید. اگر راننده به رفتار قانون‌مدار خود ادامه دهد، گواهینامه او به رنگ طلایی در خواهد آمد. رنگی‌شدن گواهینامه مزایایی همچون تخفیفات ۱۰درصدی بیمه‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی را برای رانندگان به‌همراه دارد.

وی از صدور گواهینامه دو زبانه رانندگی برای متقاضیان خبر داد و گفت: براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی رانندگی کشورمان در ۷۲ کشور دیگر معتبر است و در مورد پذیرش گواهینامه در ۱۳ کشور نیز درحال رایزنی و پیگیری هستیم. در همین راستا نیز تصمیم گرفتیم تا برای متقاضیان گواهینامه دو زبانه صادر کنیم. الزامی در دریافت کواهینامه دو زبانه وجود ندارد و به زودی سامانه درخواست آن فعال می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین از اجرای طرح رنگ‌بندی گواهینامه‌ها خبر داد و گفت: گواهینامه سفید برای رانندگان خوب، گواهبنامه نقره‌ای برای رانندگان خیلی خوب و گواهینامه طلایی برای رانندگان عالی صادر می‌شود. البته ابن طرح فقط در رنگ‌بندی خلاصه نمی‌شود و یکسری تسهیلات نیز برای این رانندگان در نظر گرفته خواهد شد که از جمله آن می‌توان تخفیف در جرایم قبلی و … اشاره کرد که البته نیازمند تصویب مجلس است.

وی از اجرای طرح شماره‌گذاری خودرو در مقابل در منازل خبر داد و گفت: این طرح به شکل آزمایشی در تهران اجرا می‌شود و بعد از آن به شکل سراسری اجرا شده و خدمات تعویض پلاک در محل نیز انجام خواهد شد.

به گفته وی در این طرح که به صورت آزمایشی از تهران آغاز می شود ون‌های پلیس راهور برای فرایند تعویض پلاک به در منزل متقاضیان مراجعه می‌کنند و متقاضیان با مراجعه به سامانه سخا اقدام به ثبت اطلاعات و درخواست خدمت می‌کنند و پس از آن تیم پلیس راهور برای انجام تعویض پلاک خودرو به در منزل فرد مراجعه و کلیه خدمات درهمان مکان ارائه می‌شود.

روش‌های استعلام وضعیت گواهینامه

خدمات خودرویی سوپر اپلیکیشن تاپ از زمان دریافت گواهینامه تا پرداخت عوارض آزادراهی و استعلام پلاک فعال همراه شماست. در واقع ما در تاپ تلاش کرده‌ایم تا انواع سرویس‌های خودرویی را به کاربران ارائه دهیم تا به این ترتیب آن‌ها را از مراجعه حضوری به مراکز مختلف و یا نصب چندین اپلیکیشن بی‌نیاز کنیم. برای استعلام وضعیت گواهینامه از چند روش می‌توانید اقدام کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استعلام گواهینامه با کد ملی

آسان‌ترین راه اطلاع از وضعیت گواهینامه، استعلام گواهینامه با کد ملی است. برای این کار کافی است وارد اپلیکیشن تاپ شوید و مراحلی را که در ادامه توضیح داده‌ایم، طی کنید.

استعلام گواهینامه از طریق تلفن

برای پیگیری وضعیت گواهینامه از طریق تلفن همراه باید با در اختیار داشتن کد ملی، با شماره‌های ۸۱۲۵۳۵۷۳ و ۸۱۲۵۳۵۶۱ تماس بگیرید.

پیگیری گواهینامه از طریق پیامک

برای پیگیری گواهینامه از طریق پیامک باید عدد 1 را به سامانه 1100 ارسال کنید.

استعلام وضعیت گواهینامه به صورت حضوری

با مراجعه حضوری به مراکز پلیس + 10 می‌توانید وضعیت گواهینامه خود را پیگیری کنید. البته با توجه به اینکه در این روش زمان زیادی از شما تلف خواهد شد، پیشنهاد می‌شود استعلام وضعیت گواهینامه را به صورت آنلاین انجام دهید.

چه اطلاعاتی در استعلام وضعیت گواهینامه نمایش داده می‌شود؟

تاریخ صدور گواهینامه

نوع گواهینامه

بارکد پستی گواهینامه در صورت ارسال

شماره گواهینامه

مدت اعتبار گواهینامه

برای مشاهده نمره منفی گواهینامه، می‌توانید از سرویس استعلام نمره منفی گواهینامه تاپ استفاده کنید.

چه اطلاعاتی در استعلام وضعیت گواهینامه نمایش داده می‌شود؟

برگشت گواهینامه به اداره پست

اگر مامور پست سه بار جهت تحویل گواهینامه به آدرس مراجعه کند و موفق به تحویل بسته پستی نشود، گواهینامه به مدت 3 ماه در اداره پست منطقه‌ای نگهداری می‌شود. اگر متقاضی در این بازه زمانی جهت تحویل گرفتن گواهینامه به اداره پست مراجعه نکند گواهینامه به مرکز صدور برگشت می‌خورد. گواهینامه 3 ماه دیگر در مرکز صدور نگهداری می‌شود. اگر باز هم شخص جهت تحویل آن مراجعه نکند، مراحل دریافت گواهینامه باید از اول انجام شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار